صفحه اصلی
غذاها
لیست قیمت
وبلاگ
رزرو غذا

غذای کارگران طبق قانون کار بر عهده کارفرماست؟

غذای کارگران طبق قانون کار

مبحث غذای کارگران طبق قانون کار یکی از دغدغه‌های کارگران و کارفرمایان محسوب می‌شود. به طور کلی تغذیه سالم در بهره‌وری، تمرکز و روحیه کارکنان تاثیر زیادی دارد؛ به همین دلیل لازم است تا کسب‌وکارها در مورد قانون غذا برای کارگران و مزایای تهیه غذا در محل کار اطلاعات لازم را داشته باشند. 

حق ناهار به جز در شرایط خاص اجبار نیست، بلکه نوعی مزیت است که برخی سازمان‌ها به کارگران خود ارائه می‌دهند. البته اختصاص زمان برای نماز و ناهار به کارگران نوعی الزام است که باید کارفرما رعایت کند، ولی تامین ناهار فقط در شرایط خاصی الزام خواهد بود که در قانون مشخص شده است. در این مطلب از کترینگ هفت و نیم در مورد شرایط تامین غذای کارگران طبق قانون کار صحبت می‌کنیم. 

شرایط تامین غذای کارگران طبق قانون کار چگونه است؟ 

برای اطلاع از شرایط تامین غذای کارگران طبق قانون کار باید به ماده 151 قانون کار استناد کنیم. قانون غذای کارگران می‌گوید: «کارفرمایان در کارگاه‌هایی که برای مدت محدود به‌ منظور انجام کاری معین و دور از مناطق مسکونی ایجاد می‌شوند، موظف به تامین سه وعده غذای مناسب و ارزان‌قیمت برای کارگران خود هستند. منظور از این سه وعده صبحانه، ناهار و شام است و حداقل یکی از وعده‌ها باید غذای گرم باشد.

بنابراین در پاسخ به سوال ناهار پرسنل اجباری است؟ باید اشاره کنیم که به جز در کارگاه‌های دور از مناطق مسکونی و خارج از شهر مانند کارگاه‌های راه‌‌سازی، سدسازی و مانند آن که امکان بازگشت به محل سکونت در شب برای کارگر وجود ندارد، برای بقیه شرکت‌ها و سازمان‌ها، الزامی برای تامین غذای کارگر در قانون کار تعریف نشده است. 

قانون غذای کارگران

البته روشن است که فارغ از لزوم یا عدم لزوم تامین غذای کارگران طبق قانون کار، با در نظر گرفتن شرایط و دشواری کار یا دوری محل کار، بهتر است تغذیه سالم برای کارمندان به‌خصوص در وعده ناهار تامین و ارائه شود. به علاوه کارفرما می‌تواند در صورت توافق بین کارگر و کارفرما، هزینه‌های مرتبط با تامین وعده‌های غذایی را از حقوق کارگران کسر کند و به آن‌ها ناهار بدهد. یک مورد دیگر هم وجود دارد که در صورت وجود عرف برای تامین رایگان غذای کارکنان (اگر تا به حال طبق عرف شرکت، این‌گونه بوده)، لازم است کارفرمایان به عرف قبلی پایبند بمانند.

علاوه بر وجود قانون کار درباره غذا، ممکن است در قرارداد منعقدشده میان کارگر و کارفرما، الزام تامین نهار توسط کارفرما قید شده باشد که در این صورت کارفرما مکلف به تهیه ناهار است. در برخی کارگاه‌ها هم براساس توافق صورت گرفته در قرارداد، لازم است کارفرما مبلغی تحت عنوان حق ناهار به کارگران بپردازد. 

اهمیت و مزایای تامین غذای کارگران توسط کارفرما

علاوه بر توجه به لزوم تامین غذای کارگران طبق قانون کار در شرایطی که گفته شد، لازم است کسب‌وکارها به طور کلی از اهمیت توجه به این امر توسط کارفرما مطلع باشند؛ در این صورت می‌توانند با تهیه غذا از کترینگ‌های معتبر برای کارکنان‌شان، از فواید آن بهره‌مند شوند:

افزایش بهره‌وری

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد مصرف غذای سالم و باکیفیت در محیط کار، بازدهی، انرژی و تمرکز کارکنان را افزایش می‌دهد. به علاوه با عدم نیاز به پیدا کردن و سفارش غذای باکیفیت و قیمت مناسب توسط کارکنان، در زمان و انرژی آنان صرفه‌جویی می‌شود. 

بهبود انگیزش و رضایت شغلی

کارکنانی که در سازمان غذای مناسب دریافت کنند، متوجه می‌شوند که سازمان برای آنان ارزش و اهمیت قائل است؛ بنابراین انگیزه آنان برای انجام وظایف افزایش می‌یابد، رضایت شغلی بیش‌تری را تجربه می‌کنند و تعهد کاری آنان نیز افزایش می‌یابد.

قانون غذا برای کارگران

کاهش نرخ غیبت در کار

تغذیه نامناسب با افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات گوارشی، قلبی، فشار خون و ...، به افزایش غیبت کارکنان از کار منجر می‌شود. در مقابل مصرف غذاهای سالم در محیط کار در کاهش این مورد تاثیر زیادی دارد. 

افزایش تعاملات و ارتباطات

در صورت ارائه غذای سازمانی، زمانی که کارکنان غذا را در یک محیط مجزا و در کنار هم صرف کنند، این کار موجب بهبود ارتباطات و تعاملات تیمی خواهد شد. 

روش‌های تهیه غذای کارگران طبق قانون کار

چه شما به‌عنوان کسب و کار بخواهید نسبت به تهیه غذای کارکنان طبق قانون کار اقدام کنید یا به‌عنوان مزایای شغلی غذای کارکنان را ارائه دهید، لازم است از روش‌های مناسبی برای سفارش غذای شرکتی استفاده کنید. دو روش متداول در این زمینه عبارتند از:

آشپزخانه مرکزی

در این روش، غذا در آشپزخانه مستقر در محل سازمان طبخ و توزیع می‌شود. این روش برای سازمان‌های دارای فضای فیزیکی بزرگ و تعداد پرسنل زیاد کاربرد دارد.

ناهار پرسنل اجباری است؟

کترینگ

اگر جزء شرکت‌هایی هستید که فضای کافی برای احداث آشپزخانه و استخدام کارکنان تهیه غذا و آشپز را ندارید و تعداد کارکنان در سازمان‌تان زیاد نیست، بهترین روش برای شما سفارش غذا از کترینگ‌های تخصصی در زمینه تهیه غذای سازمانی است. در این زمینه می‌توانید از کترینگ هفت و نیم استفاده کنید که در زمینه تهیه غذای سالم، بهداشتی و باکیفیت و البته غذای اقتصادی برای شرکت‌ها، سال‌ها تجربه دارد. ما با ارائه منو متنوع غذاها را با توجه به نیاز و سلیقه کارکنان سازمان شما تهیه و سرو می‌کنیم. مواد اولیه مورد استفاده توسط کترینگ هفت و نیم از مواد اولیه تازه و مرغوب است و در تمامی مراحل پخت استانداردهای بهداشتی و ایمنی رعایت می‌شود. 

مزایای سفارش غذای شرکتی به کترینگ

انواع سرو غذا در شرکت چه توسط خود سازمان باشد و چه با سفارش از کترینگ‌های فعال در زمینه تهیه و توزیع غذای سازمانی ارائه شود، مزایای زیادی برای کارکنان و حتی کسب‌وکارها دارد که بالاتر توضیح دادیم. اما بخواهیم به طور خاص مزایای سفارش غذا از کترینگ‌های فعال در زمینه تامین غذای سازمانی را بگوییم، مهم‌ترین مزایا شامل موارد زیر است:

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

استفاده از خدمات این شرکت‌ها به‌خصوص کترینگ‌های اقتصادی و باکیفیت، موجب می‌شود شرکت‌ها بتوانند در هزینه‌های تهیه و توزیع غذای کارکنان صرفه‌جویی کنند، چرا که قاعدتا حتی اگر فضای آشپزی هم در شرکت داشته باشید، استخدام آشپز و کارکنان آشپزخانه، تهیه مواد غذایی و ... هزینه زیادی برایتان خواهد داشت.

صرفه‌جویی در زمان و منابع

سفارش غذای کارکنان از کترینگ‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کند در صرف زمان و منابع لازم برای تهیه و سرو غذای کارکنان صرفه‌جویی کنند. 

غذای کارگر در قانون کار

تنوع و کیفیت غذا

کترینگ‌ها منوی متنوعی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند و سلیقه متنوع و ذائقه متفاوت کارکنان را برآورده می‌کنند. همچنین با توجه به استفاده از مواد اولیه تازه و مرغوب در کترینگ‌های معتبر، می‌توانید از کیفیت و سلامت غذا مطمئن باشید.

جمع‌بندی

تامین غذای کارگران طبق قانون کار فقط در شرایط خاص و مشخص بر عهده کارفرماست، ولی کارفرمایان موفق می‌دانند که تامین غذای کارکنان در سازمان می‌تواند مزایای زیادی برای سازمان‌شان داشته باشد. مدیران و تصمیم‌گیرندگان سازمان‌ها می‌توانند کل هزینه غذا را تامین کنند یا تنها درصدی از هزینه‌ها بر عهده سازمان باشد. حتی در مواردی اگر هزینه غذا را از حقوق کارکنان کسر کنید هم، اطمینان آن‌ها از عدم نیاز به صرف زمان و انرژی هر روزه برای سفارش یا تهیه غذا می‌تواند در افزایش بهره‌‎وری آنان تاثیر زیادی داشته باشد. 

نوشته شده توسط ادمین
سه شنبه 17 مهر 1403
0
109
دیدگاهتان را بنویسید
ثبت نظر
پربازدید ها
غذای مناسب سحری

غذای مناسب سحری سالم و خوشمزه غذای مناسب سحری از وعده‌های مهم غذایی در م ...

آموزش 5 میان وعده مناسب دانش آموزان

آموزش 5 میان وعده مناسب دانش آموزان، تنقلاتی سالم و خوشمزه پیدا کردن میان وعد ...

کترینگ جاده مخصوص

بهترین کترینگ جاده مخصوص و نزدیک کرج کجاست؟ یکی از دغدغه‌های مدیران و مس ...

کترینگ هفت و نیم

آدرس : تهران ، انتهای اتوبان ستاری شمال، دوربرگردان به سمت ستاری جنوب،خیابان اخلاص پلاک 11

شماره تماس : 02144845300
ایمیل :  support@7onim.ir

ما را دنبال کنید 

   

مجوزها 

کپی رایت © تمام حقوق محفوظ است.