صفحه اصلی
غذاها
رزرو غذا
وبلاگ
ورود

7 روش برای تشخیص زعفران اصل با تقلبی

7 روش برای تشخیص زعفران اصل با تقلبی

زعفران گیاهی بسیار پرطرفدار و در عین حال گران قیمت است که به دلیل همین قیمت بالا، بسیاری از افراد سودجو دست به برخی تقلب ها در تهیه این گیاه می زنند. از این رو تشخیص زعفران اصل از تقلبی برای خریداران اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که گاهی اوقات ممکن است هزینه زیادی را صرف تهیه زعفران کنید؛ اما پس از مدتی متوجه تقلبی بودن آن شوید و این به زبان ساده یعنی دور ریختن پول! علاوه بر این، متاسفانه برخی روش های تهیه زعفران تقلبی می تواند برای سلامتی مضر و خطرآفرین باشد و لازم است هنگام خرید این گیاه ارزشمند، نهایت توجه و دقت را به خرج دهید. اگر دوست دارید با روش های تشخیص زعفران اصل از تقلبی آشنا شوید، حتما ادامه این مطلب را در سایت کترینگ هفت و نیم مطالعه کنید.

طرز تشخیص زعفران اصل از تقلبی چگونه است؟

روش های مختلفی برای تشخیص زعفران اصل وجود دارد که شما با توجه به شرایط خود، می توانید از هر یک از آن ها استفاده کنید. ممکن است تصور کنید که با نگاه کردن به شکل ظاهری زعفران می توانید اصل بودن یا نبودن آن را تشخیص دهید. این امر در بعضی شرایط امکان پذیر است؛ اما توجه داشته باشید که در برخی روش های تهیه زعفران تقلبی، نتیجه نهایی بسیار شبیه به زعفران اصل می شود. برای مثال ممکن است برخی افراد گیاه گلرنگ را به جای زعفران به فروش برسانند. رنگ کردن ابریشم، کاکل ذرت، رشته های نارگیل و... نیز روش های دیگری برای تهیه زعفران تقلبی هستند.

تشخیص زعفران اصل از تقلبی

نکته دیگری که باید برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی بدانید، این است که گاهی اوقات از مقدار کمی زعفران اصل استفاده می شود؛ با این تفاوت که با افزودن موادی مثل روغن، عسل، نمک، شکر یا حتی گوشت گاو خشک شده، وزن آن را افزایش می دهند و مقدار کمی از زعفران را به قیمت بالا می فروشند. حتی دیده شده که در برخی از انواع زعفران تقلبی، ناخالصی هایی از براده آهن نیز وجود دارد که بسیار برای سلامتی مضر است. به همین علت ضروری است تا با روش های تشخیص تقلبی بودن زعفران آشنا شوید. در ادامه با هم می بینیم که نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی چگونه است.

تشخیص زعفران اصل با آب سرد

اولین روش تشخیص زعفران اصل با تقلبی استفاده از آب سرد است. چند رشته از زعفران را داخل ظرفی از آب سرد بیاندازید. یک نشانه تشخیص تقلبی بودن آن است که رشته ها به ته ظرف بروند. چرا که زعفران اصل سنگین نیست و روی آب شناور می ماند. همچنین زعفران تقلبی به سرعت شروع به آزاد کردن رنگ قرمز تند می کند؛ به شکلی که در مدت کوتاهی تمام آب رنگی می شود. در حالی که زعفران اصل چیزی حدود 15 تا 20 دقیقه زمان نیاز دارد تا رنگ زردی را از خود به جا بگذارد. زمانی هم که رشته ها را از آب بیرون بیاورید، زعفران اصل تغییر رنگ و شکل نمی دهد؛ اما زعفران تقلبی کاملا سفید می شود.

تشخیص زعفران اصل با اب سرد

تشخیص اصل بودن زعفران از روی عطر و طعم

راه دیگری که می توانید برای تشخیص زعفران اصل استفاده کنید، توجه به عطر و طعم آن است. زعفران اصل رایحه ای خاص و شیرین دارد و می توان گفت عطر آن ترکیبی از بوی عسل و یونجه است. همچنین باید توجه داشته باشید که رایحه زعفران بسیار قوی و شدید است؛ بنابراین اگر زعفرانی که خریداری کرده اید عطر و بوی چندان قوی ندارد، باید به اصل بودن آن شک کنید! برای شناسایی طعم زعفران هم کافی است یک رشته از آن را روی زبانتان بگذارید؛ اگر طعمی تلخ و خاکی احساس کردید، زعفرانتان اصل است؛ اما هرگونه طعم شیرین نشان از تقلبی بودن زعفران دارد.

تشخیص پودر زعفران اصل از روی شکل ظاهری

شکل ظاهری زعفران نیز می تواند به شما در تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن کمک کند. رشته های زعفران اصل چندشاخه هستند و ظاهری شبیه به کلاله دارند. در صورتی که این شکل ظاهری در زعفران تقلبی دیده نمی شود. علاوه بر این، رنگ زعفران اصل تیره و به رنگ زرشکی است؛ اما ممکن است زعفران تقلبی به رنگ های روشن تر مانند قرمز یا حتی نارنجی دیده شود. علاوه بر این، با توجه داشته باشید که زعفران اصل به هیچ عنوان براق و چرب نیست. شما می توانید مقداری از رشته های زعفران را بین یک ورق کاغذ فشار دهید؛ اگر کاغذ چرب شد، یعنی زعفرانتان تقلبی است! در غیر این صورت زعفران پودر خواهد شد.

تشخیص زعفران اصل

شناخت زعفران اصل با دم کردن

قاعده ای در خصوص تشخیص زعفران اصل با آب سرد بیان کردیم، درباره دم کردن زعفران نیز صادق است. اگر زعفران را دم کردید و دیدید که در زمانی حدود 5 دقیقه یا کمتر شروع به رنگ دادن کرد، به احتمال زیاد زعفران شما تقلبی است. چرا که زعفران اصل حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارد که دم بکشد و رنگ کافی از خود آزاد کند. همچنین رنگ آن به صورت اغراق آمیزی قرمز نیست و این قرمز شدن شدید فقط از زعفران تقلبی برمی آید!

تشخیص زعفران اصل با جوش شیرین

برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی می توانید از جوش شیرین کمک بگیرید. کافی است مقداری جوش شیرین را داخل آب حل کنید. سپس چند رشته زعفران را درون آن بیاندازید. اگر محلول شما به رنگ زرد دربیابید، نشان از اصل بودن زعفران دارد. در حالی که قرمز شدن آب یعنی زعفران شما تقلبی است.

تعیین اصل بودن زعفران با گاز شهری

استفاده از گاز شهری روش رایج دیگری است که می تواند به شما در تشخیص زعفران اصل از تقلبی کمک کند. برای این کار یک رشته از زعفران را روی گاز بگیرید. اگر زعفران به رنگ بنفش یا نارنجی دربیاید، به این معنی است که هیچ گونه تقلبی در تهیه آن صورت نگرفته است. در حالی که اگر زعفران اصل نباشد، رنگ زرد را مشاهده خواهید کرد.

طرز تشخیص زعفران اصل از تقلبی

تشخیص زعفران اصل با مالیدن بین انگشتان

در نهایت می رسیم به آخرین روش تشخیص زعفران اصل از تقلبی. در این روش باید رشته های زعفران را به مدت چند دقیقه در آب سرد خیس کنید. سپس نخ ها را بین انگشتان خود قرار دهید و چند بار آن ها را بمالید. اگر رشته های زعفران از هم بپاشند و پودر شوند، یعنی زعفران شما تقلبی است. چرا که رشته های زعفران خالص و اصل از یکدیگر جدا نمی شوند.

مهم ترین تضمین برای خرید زعفران اصل

در این مطلب با 7 روش تشخیص زعفران اصل از تقلبی آشنا شدیم. این روش ها در اکثر مواقع جوابگو هستند؛ اما نمی توانند تضمین صد درصدی بر اصل بودن زعفران باشند. به همین علت توصیه می کنیم برای خرید زعفران حتما به سراغ برندها و فروشگاه های مطرح و قابل اعتماد بروید تا نگرانی بابت تقلبی بودن این گیاه ارزشمند نداشته باشید. ضمنا اگر برای تهیه غذای مراسم عروسی یا دیگر مراسمات خود به دنبال کترینگی هستید که از زعفران اصل و دیگر مواد غذایی باکیفیت در تهیه غذاهای خود استفاده کند، ما در کترینگ هفت و نیم آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.

نوشته شده توسط ادمین
دوشنبه 20 شهریور 1402
0
587
دیدگاهتان را بنویسید
ثبت نظر
پربازدید ها
طرز تهیه خیارشور در خانه

فوت و فن های طرز تهیه خیارشور خوشمزه در خانه خیارشور یکی از پرطرفدارترین و خو ...

غذای سالم و رژیمی

راهکارهایی برای تهیه غذای سالم و رژیمی مصرف غذای سالم و رژیمی یک انتخاب هوشمن ...

آموزش 5 میان وعده مناسب دانش آموزان

آموزش 5 میان وعده مناسب دانش آموزان، تنقلاتی سالم و خوشمزه پیدا کردن میان وعد ...

کترینگ هفت و نیم

آدرس : تهران ، انتهای اتوبان ستاری شمال، دوربرگردان به سمت ستاری جنوب،خیابان اخلاص پلاک 11

شماره تماس : 02144845300
ایمیل :  support@7onim.ir

لینک های مفید

رزرو روزانه غذا

وبلاگ 

ما را دنبال کنید 

   

مجوزها 

کپی رایت © تمام حقوق محفوظ است.