صفحه اصلی
غذاها
لیست قیمت
وبلاگ
رزرو غذا

طرز تهیه انواع نوشیدنی خنک تابستانی

نوشیدنی خنک تابستانی

نوشیدنی خنک تابستانی را می‌توان یکی از معجزه‌های نجات‌دهنده در فصل گرما دانست. در روزهای گرم و غیرقابل تحمل تابستان تنها چیزی که می‌تواند کمی اوضاع را برای ما بهتر کند، یک نوشیدنی خنک است. این نوشیدنی‌های تابستانی هم برای رفع تشنگی به عنوان جایگزین آب کاربرد دارند و هم در رفع خستگی پس از یک روز کاری گرم به ما کمک می‌کنند. در این مطلب از کترینگ هفت و نیم قصد داریم در مورد انواع نوشیدنی های خنک تابستانی از اسموتی گرفته تا کوکتل و شربت‌های سنتی صحبت کنیم. همچنین طرز تهیه انواع نوشیدنی خنک تابستانی را با هم مرور می‌کنیم.

انواع نوشیدنی خنک تابستانی کدامند؟

نوشیدنی های خنک در انواع مختلف آماده می‌شوند که هم از نظر بافت و ساختار و هم از نظر روش آماده‌سازی با هم تفاوت دارند. بر همین اساس هر کدام طرفدارانی هم دارند که به دنبال یک نوشیدنی خنک برای تابستان هستند. اگر از جمله افرادی هستید که ترجیح می‌دهند خوردنی‌های مورد علاقه خود را به آسانی و سریع آماده کنند، حتما به دنبال طرز تهیه نوشیدنی خنک هم هستید. بنابراین ابتدا نوشیدنی‌های متنوع و ویژگی‌های هر کدام را معرفی می‌کنیم. پس از آن به سراغ روش‌های تهیه می‌رویم.

نوشیدنی های تابستانی

شربت خنک سنتی

انواع شربت تابستانی را می‌توان به‌عنوان یک نوشیدنی خنک تابستانی ساده معرفی کرد. شربت‌های تابستانی حتماً در ساختارشان آب دارند. شربت در تعریف نوعی آشامیدنی معرفی شده که بر پایه آب و با ترکیب سایر افزودنی‌ها تهیه می‌شود. ساده‌ترین نوع شربت شامل ترکیب آب و قند یا آب و شکر است. شربت‌های سنتی بسیاری را می‌توانید تهیه کنید که از سالیان قدیم پیشینیان ما آن‌ها را تهیه کرده‌اند و امروزه در کافی‌شاپ‌ها سرو می‌شود، از جمله:

شربت لیموناد

شربت لیموناد را می‌توان پرکاربردترین نوشیدنی تابستانی دانست، چون هم عطش را به سرعت از بین می‌برد و هم به سرعت آماده می‌شود. بنابراین بهترین گزینه برای استقبال از مهمانان در یک روز گرم تابستانی است. 

برای تهیه شربت لیموناد کافی است ابتدا شکر و آب را در یک قابلمه بر روی حرارت قرار دهید. این مخلوط را هم بزنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود. شیره را ابتدا در دمای اتاق و سپس در یخچال قرار دهید تا سرد شود. در نهایت آب لیموترش تازه را به شیره اضافه کنید. اضافه کردن چند تکه لیموی خردشده، یخ و چند برگ نعناع تازه نوشیدنی خنک تابستانی شما را جذاب‌تر می‌کند. 

نوشیدنی خنک

تخم شربتی

تخم شربتی در واقع دانه گیاهی خودرو است و به آن بادروج و تره خراسانی هم می‌گویند. این دانه با جذب آب در داخل خود حالت لعابی پیدا می‌کند، بنابراین برای جلوگیری از تشنه شدن در تابستان بسیار مفید است. در واقع اگر می‌خواهید بدانید که برای فرار از گرما چه بخوریم؟ ما شربت تخم شربتی را توصیه می‌کنیم.

برای تهیه این نوشیدنی خنک تابستانی ابتدا تخم شربتی‌ها را برای چند دقیقه در یک ظرف آب بریزید تا لعاب دهد. سپس از صافی رد کنید تا گرد و خاک از آن جدا شود. همزمان شکر و آب را روی حرارت هم بزنید تا به غلظت مورد نظر برسد. پس از خنک شدن این ترکیب، تخم شربتی و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. یخ و آب لیمو ترش تازه هم برای خوشمزه‌تر شدن پیشنهاد می‌شود. 

شربت خاکشیر

شربت خاکشیر را می‌توانید به راحتی با ترکیب خاکشیر، آب، گلاب و شکر یا عسل تهیه کنید. کافی است خاکشیر را چند بار در آب بشویید تا از گرد و خاک تمیز شود. 

اسموتی‌ها و شیک‌ها

اسموتی یا نرم‌نوش یک نوشیدنی از مخلوط میوه‌ها است که در تابستان با ترکیب میوه‌های این فصل تنوع بالایی دارد. در برخی موارد از شکر یا عسل یا حتی شکلات یا کره بادام زمینی هم در آماده‌سازی آن استفاده می‌‎شود. 

همچنین شیک یا میلک شیک ترکیب بستنی، شیر و طعم‌دهنده است که به عنوان طعم‌دهنده از شکلات یا قهوه، بادام زمینی، انواع میوه‌ها و مانند آن استفاده می‌‎شود. در ادامه طرز تهیه نوشیدنی خنک تابستانی اسموتی و شیک را مرور می‌کنیم.

نوشیدنی های خنک تابستانی

اسموتی موز و توت فرنگی

ابتدا موز و توت فرنگی خردشده را چند ساعت در فریزر قرار دهید تا یخ بزند، سپس میوه‌ها را در داخل مخلوط‌کن با چند قالب یخ میکس کنید. پس از افزودن وانیل و شکر به میزان لازم، نصف لیوان شیر هم به این مخلوط اضافه کنید و دوباره همه مواد را با هم میکس کنید. می‌توانید به جای شکر از عسل استفاده کنید. شیر را با خامه ترکیب کنید یا به جای شیر و وانیل بستنی وانیلی بریزید. 

اسموتی طالبی

طرز تهیه اسموتی طالبی به این صورت است که باید طالبی تکه‌تکه شده را درون مخلوط‌‌کن قرار دهید و همراه با شیر سرد، بستنی وانیلی و تکه‌های یخ میکس کنید. پس از یکدست شدن مخلوط می‌توانید آن را در داخل لیوان ریخته، طبق سلیقه خود تزئین و این نوشیدنی خنک تابستانی را میل کنید. 

شیک آلبالو

هسته آلبالوها را جدا کنید و میوه‌ها را چند ساعت در فریزر قرار دهید تا یخ بزند. پس از آن میوه‌های یخ‌زده را در مخلوط‌کن میکس کنید. بستنی وانیلی، شیر سرد و گلاب را هم اضافه کنید و پس از یکدست شدن از شکر یا عسل به عنوان شیرین‌کننده استفاده کنید. 

شیک بادام زمینی

کره بادام زمینی، بستنی وانیلی، شیر سرد و خامه را در مخلوط‌‌‌کن یا میکسر مخلوط کنید تا بافت ترکیب غلیظ و یکپارچه شود. بادام‌زمینی‌های خرد شده را به این ترکیب اضافه کنید و در لیوان سرو کنید. برای تزئین این نوشیدنی خنک تابستانی خامه و بادام زمینی را توصیه می‌کنیم.

یک نوشیدنی خنک برای تابستان

انواع موکتل

موکتل هم یک نوشیدنی خنک تابستانی است که بر خلاف کوکتل دارای الکل نیست. این نوشیدنی با ترکیب آب‌میوه، چای سرد، آب گیاهان، شیرین‌کننده (سیروپ) و چند ماده دیگر به دست می‌آید. طرز تهیه آن ساده است، فقط در تهیه موکتل لازم است توجه کنید که باید بلافاصله پیش از سرو تهیه شود، چون پس از چند ساعت طعم و مزه آن تغییر می‌کند. 

موکتل لیمو و توت فرنگی

ابتدا شکر را در آب حل کنید، سپس توت‌فرنگی‌های میکس‌شده در مخلوط‌کن را به همراه آب لیموترش، یخ و سودا (آب گازدار) یا نوشابه اسپرایت به این ترکیب اضافه کنید. می‌توانید برای سلامت بیش‌تر عسل را با شکر جایگزین کنید. 

موکتل هندوانه

هندوانه از جذاب‌ترین میوه‌های تابستانی است که حتی آبمیوه آن هم طرفداران زیادی دارد، ولی اگر برش‌های هندوانه را به همراه پرتقال فیله‌شده و بدون هسته و لیموترش در مخلوط‌کن میکس کنید و به ترکیب حاصل، یخ اضافه کنید، یک موکتل هندوانه را به‌عنوان نوشیدنی خنک تابستانی خواهید داشت. 

بیشتر بخوانید: به‌عنوان میان‌وعده‌ای سالم و خوشمزه می‌توانید طرز تهیه لواشک هلو در منزل را یاد بگیرید و میز عصرانه‌ای جذاب بچینید.

طرز تهیه انواع نوشیدنی خنک تابستانی

نوشیدنی‌های سرد یا آیس

نوشیدنی‌های سرد یا آیس در اصل کافی‌شاپی هستند و از چای سرد تا فراپه را شامل می‌شوند. این نوشیدنی‌ها را می‌توانید در منزل به راحتی تهیه کنید و در یک عصر گرم تابستانی از مهمانان خود پذیرایی مفصلی به عمل آورید. 

چای لاته سرد

چای آماده و دم‌شده را مدتی در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود، سپس به آن یخ، شیر و شکر اضافه کنید و پس از مخلوط شدن میل کنید. اگر می‌خواهید نوشیدنی خنک تابستانی خود را به صورت کف‌دار سرو کنید، آن را برای مدتی در یک ظرف دردار تکان دهید تا کف کند. در صورت تمایل می‌توانید از چای یا شیرهای طعم‌دار استفاده کنید. 

آیس کافی

قهوه می‌تواند برای یک روز سخت کاری بهترین گزینه باشد، اما چه بهتر که قهوه را در تابستان به صورت سرد میل کنیم تا از خنکی آن هم بهره ببریم. به طور کلی آیس کافی‌ها با ترکیب قهوه، تکه‌های یخ، شکر، سیروپ‌هایی مثل کارامل و شکلات، شیر سرد و بستنی تهیه می‌شود. آیس کافی ساده یا آیس آمریکانو فقط قهوه اسپرسو و یخ و آب سرد دارد. آیس لاته دارای شیر سرد هم هست. برای تهیه آیس موکا شکر و پودر کاکائو و خامه هم اضافه می‌شود.

طرز تهیه نوشیدنی خنک

فراپه توت فرنگی

فراپه‌ها بر پایه مخلوط یخ و شیر هستند و کمتر در تهیه آن‌ها از بستنی استفاده می‌‎شود، ولی برخی افراد ترجیح می‌دهند از بستنی به عنوان طعم‌دهنده کمک بگیرند تا فراپه طعم بهتری داشته باشد. تفاوت فراپه با لاته سرد این است که فراپه را با قهوه فوری تهیه می‌کنند، البته در تهیه همه فراپه‌ها از قهوه استفاده نمی‌شود، اما لاته به شات اسپرسو نیاز دارد. همچنین فراپه به دلیل داشتن شیرین‌کننده مثل سیروپ یا شکر شیرین‌تر است. 

برای تهیه فراپه توت فرنگی، توت فرنگی‌ها را با آب و شکر مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. پس از چند دقیقه مخلوط را در جایی قرار دهید تا سرد شود. اگر طرز تهیه مربای توت فرنگی را بلد باشید، مثل همان است. شربت توت فرنگی را به همراه یخ، شیر سرد، بستنی وانیلی، وانیل و همچنین سیروپ توت فرنگی در داخل مخلوط‌کن بریزید تا کاملاً یکدست شود. برای تزئین این نوشیدنی خنک تابستانی می‌توانید از خامه یا سس شکلات استفاده کنید. 

سردنوش‌ها

سردنوش‌ها، شربت‌ها یا عرقیجات گیاهان دارای طبع سرد هستند که برای فصول گرم مانند تابستان بسیار مفیدند. این نوشیدنی‌ها علاوه بر این که بدن ما را برای مواجهه با گرمای زیاد آماده می‌کنند، خواص گیاهان دارویی را هم در اختیار ما قرار می‌دهند. 

نوشیدنی خنک تابستانی ساده

شربت عرق کاسنی

از جمله عرقیجات دارای طبع سرد عرق کاسنی است. این عرق گیاهی از گل مینا گل آبی ارغوانی به دست می‌آید. می‌توانید این مایع (عرق کاسنی) را با آب، خاکشیر یا تخم شربتی و یخ مخلوط کنید و از خنکی آن لذت ببرید. اضافه کردن کمی بهار نارنج هم عطر این شربت را فوق‌العاده می‌کند. برای سرو این نوشیدنی خنک تابستانی را در داخل لیوان بریزید و با برگ نعناع و یک برش لیمو تزئین کنید.

شربت عرق بیدمشک

شکر را با آب روی حرارت قرار دهید تا شیره به غلظت مورد نظر برسد. به این ترکیب عرق بیدمشک، گلاب و آبلیمو هم اضافه کنید. می‌توانید گلاب و عرق بیدمشک را هم چند دقیقه حرارت دهید، ولی آبلیمو برای حفظ ویتامین‌ها باید به مخلوط سردشده اضافه شود. البته عرق بیدمشک هم برای حفظ عطر بیدمشک باید در مرحله آخر اضافه شود. برای تزئین می‌توانید از خیار و نعناع استفاده کنید. 

جمع‌بندی

بهترین گزینه برای استقبال از بچه‌ها زمانی که از مدرسه برمی‌گردند یا سایر اعضای خانواده پس از یک روز گرم کاری، نوشیدنی خنک تابستانی است. این نوشیدنی‌ها هم با خنک بودن دمای بدن ما را به حالت تعادل نزدیک می‌کنند، هم آب بدن را در فصول گرم تامین می‌کنند. همچنین با داشتن میوه‌ها، مغزها و ویتامین‌ها نیاز بدن ما را تامین می‌کنند. در این مطلب از کترینگ هفت و نیم، بهترین مرکز تهیه غذای پرسنلی، در مورد انواع این نوشیدنی‌ها و طرز تهیه آن‌ها در منزل توضیح دادیم. 

در تمام موارد می‌توانید از عسل و شیرین‌کننده‌های طبیعی به جای شکر استفاده کنید. همچنین بهتر است پیش از تهیه در مورد خواص و تاثیرات هر ماده بر روی بدن آگاهی داشته باشید تا پس از مصرف دچار مشکل نشوید. به‌عنوان مثال برخی افراد به قهوه یا کافئین حساسیت دارند یا برخی گیاهان خواص دارویی دارند اما نباید بیش از حد مصرف شوند. در ضمن رعایت تعادل طبع را در مصرف خوراکی‌ها در نظر بگیرید.  

نوشته شده توسط ادمین
دوشنبه 7 خرداد 1403
0
285
دیدگاهتان را بنویسید
ثبت نظر
پربازدید ها
خوراکی برای فرار از گرما

برای گرمازدگی چی بخوریم؟ بهترین خوراکی ها برای درمان گرمازدگی برای گرمازدگی چ ...

بهترین غذای مدرسه کودکان

معرفی بهترین غذای مدرسه کودکان: چطور مدرسه را برای بچه ها جذاب تر کنیم؟ + 7 ایده ...

تغذیه مناسب کنکوری ها

تغذیه مناسب کنکوری ها چیست؟ بررسی اهمیت تغذیه در کنکور تغذیه مناسب کنکوری ها ...

کترینگ هفت و نیم

آدرس : تهران ، انتهای اتوبان ستاری شمال، دوربرگردان به سمت ستاری جنوب،خیابان اخلاص پلاک 11

شماره تماس : 02144845300
ایمیل :  support@7onim.ir

ما را دنبال کنید 

   

مجوزها 

کپی رایت © تمام حقوق محفوظ است.