صفحه اصلی
غذاها
رزرو غذا
وبلاگ
ورود

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ معرفی خوراکی های مفید برای مغز

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ این سوالی است که اغلب افراد از سنین میانسالی به بعد به دنبال پاسخ آن هستند. چرا که با بالا رفتن سن و کوچک تر شدن مغز، ممکن است عملکرد این عضو حیاتی بدن با مشکلاتی مواجه شده و حافظه کوتاه مدت افراد دچار اختلال شود. بسیاری از افراد حتی در سنین جوانی نیز از فراموش کردن پی درپی کارهایشان شکایت دارند و به دنبال خوراکی های مفید برای مغز هستند. هرچند که تغذیه تنها عامل موثر در تقویت حافظه نیست و فاکتورهایی مانند ورزش، خواب کافی و دوری از استرس نیز در این امر نقش دارند، اما به هیچ وجه نمی توان تاثیر تغذیه برای تقویت حافظه را انکار کرد. اگر شما هم به دنبال بهبود حافظه خود هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا ببینیم برای تقویت حافظه چه بخوریم.

معجزه کندر برای تقویت حافظه

برای تقویت حافظه چه بخوریم

هر زمان که کسی می پرسد «چه بخوریم تا حافظه مان قوی شود؟» معمولا اولین پاسخی که دریافت می کند، کندر است. کندر صمغ درختی با همین نام است که از گذشته های دور برای تقویت حافظه به کار می رفته است. امروز هم برای تهیه بسیاری از داروهای تقویت حافظه از آن استفاده می شود. علت اهمیت کندر برای تقویت حافظه بزرگسالان برخورداری از نوعی آنتی اکسیدان است که توانایی عبور از لایه حفاظتی مغز را دارد و با اکسیژن رسانی به سلول های مغز، احتمال بروز بیماری را کاهش می دهد. شما می توانید کندر را به قطعات ریز به اندازه قرص تقسیم کرده و روزانه مصرف کنید؛ همچنین می توانید آن را پودر کرده، با عسل ترکیب کنید و روزی یک قاشق مصرف نماید.

همچنین بخوانید: چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم

ماهی های چرب و روغن ماهی

غذاهای تقویت حافظه برای درس خواندن

ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی تن، ساردین، شاه ماهی و ماهی خال خالی و روغن آن ها از جمله بهترین خوراکی های مفید برای مغز به شمار می روند. این ماهی ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که سبب تشکیل غشاء در اطراف سلول های مغزی می شوند و عملکرد این سلول ها را بهبود می بخشند. در نتیجه با مصرف آن ها، توانایی شناختی و فکری شما در دوران میانسالی به طور چشم گیری ارتقا خواهد یافت.

سبزیجات و جلوگیری از زوال عقل

خوراکی های مفید برای مغز

گزینه دیگری که در پاسخ به سوال «برای تقویت حافظه چه بخوریم؟» مطرح می شود، بدون شک سبزیجات هستند. سبزیجات برگ ‎دار به دلیل برخورداری از ویتامین E، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها، از مغز در مقابل زوال عقل و زوال شناختی محافظت می کنند. همچنین از آن جایی که منبع غنی از فولات (ویتامین  B9) هستند، در تشکیل گلبول های قرمز خون، تولید انتقال دهنده های عصبی و بهبود وضعیت شناختی مغز نقش پررنگی دارند. کلم بروکلی، کلم، اسفناج، چغندر سوئیسی و جعفری می توانند تاثیر خارق العاده ای در بهبود وضعیت مغز و حافظه داشته باشند.

شکلات تلخ، حافظ سلول های مغز

چه بخوریم تا حافظه مان قوی شود

شکلات تلخ حاوی دانه های کاکائو است که سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام فلاونوئید هستند. فلاونوئید با تقویت نورون های مغزی، کمک به رشد عروق خونی و تقویت جریان خون در مغز، می تواند حافظه و یادگیری را بهبود بخشد. علاوه بر این، وجود حجم قابل توجهی از آهن در شکلات تلخ به ساخت پوشش حفاظتی نورون ها و سنتز مواد شیمیایی دخیل در خلق وخو و حافظه کمک می کند. از این رو بهتر است شکلات تلخ را در سبد تغذیه برای تقویت حافظه قرار دهید.

آجیل و دانه ها، ترکیبی از تمام خوبی ها

تغذیه برای تقویت حافظه

آجیل و دانه هایی مانند تخمه آفتابگردان، بادام ، فندق، پسته، گردو و... سرشار از فیبر هستند که به بهبود عملکرد مغز کمک می کند. این خوراکی های لذیذ به دلیل برخورداری از اسیدهای چرب امگا3 و اثرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی، عصای دست شما در بهبود حافظه خواهند بود. علاوه بر این، ویتامین ها و مواد معدنی مانند سلنیوم و منگنز موجود در مغزها عامل دیگری برای تقویت حافظه محسوب می شود. ویتامین E را هم نباید فراموش کنید؛ وجود میزان قابل توجهی از این ویتامین در آجیل ها از سلول های مغز محافظت کرده و خطر ابتلا به آلزایمر را به شدت کاهش می دهد. این شواهد به اندازه کافی قانع کننده هستند تا اگر کسی از شما پرسید برای تقویت حافظه چه بخوریم، حتما به او مصرف آجیل و دانه ها را پیشنهاد کنید!

همچنین بخوانید: تغذیه مناسب دانش آموزان در ایام امتحانات

تخم مرغ و کمک به تقویت حافظه

تغذیه مناسب برای تقویت حافظه

تغذیه مناسب برای تقویت حافظه بدون وجود تخم مرغ هیچ گاه کامل نیست! تخم مرغ حاوی آمینواسیدی به نام تریپتوفان است که با ورود به بدن، تبدیل به انتقال دهنده عصبی سروتونین می شود. علاوه بر این، این ماده غذایی منبع غنی از انواع ویتامین های گروه B مانندB6،  B12 و فولیک اسید است که از کوچک شدن مغز جلوگیری می کند و ابتلا به زوال عقل و زوال شناختی را تا حد زیادی به تاخیر می اندازد.

آووکادو، از غذاهای تقویت حافظه برای درس خواندن

بهبود عملکرد مغز با غذا

اگر در منزل دانش آموز دارید و به دنبال یک خوراکی مفید هستید تا به بهبود عملکرد درسی او کمک کند، می توانید روی آووکادو حساب کنید. این میوه دارای مقادیر بالایی از منیزیم است که به عملکرد صحیح مغز در به خاطر سپردن امور علی الخصوص نکات درسی کمک می کند. ضمن اینکه چربی های غیراشباع سالم نیز به حجم زیادی در آووکادو موجود هستند که فشار خون را کاهش می دهند و خطر ابتلا به بیماری های زوال عقل را به طرز چشم گیری پایین می آورند.

غلات کامل و جلوگیری از فراموشی

بهبود عملکرد حافظه

غلات کامل و مواد غذایی سبوس دار از جمله برنج قهوه ای، بلغور گندم، جو، بلغور، نان های با آرد کامل، جو دوسر و... پاسخ فوق العاده دیگری به سوال «برای تقویت حافظه چه بخوریم» هستند! از آن جایی که این خوراکی ها فیبر زیادی در خود جای داده اند، می توانند در بهینه سازی عملکرد مغز کارآمد باشند. همچنین به دلیل برخورداری از ویتامین E، در تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی هم به شما کمک می کنند.

اهمیت تغذیه مناسب برای تقویت حافظه

همان طور که دیدید، همه مواد غذایی ذکر شده برای تقویت حافظه حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن هستند که تاثیر غیرقابل انکاری روی عملکرد مغز دارند. اهمیت این مواد برای سلامت دانش آموزان دوچندان هم می شود. چرا که آن ها در سنین حساسی هستند که برای رشد و عملکرد صحیح مغز نیاز بیشتری به مواد مغذی دارند. اگر برای تهیه غذای مدارس در تهران به دنبال یک کترینگ مناسب هستید که از مواد غذایی سالم برای طبخ غذا استفاده کند، ما در کترینگ هفت و نیم آماده خدمت رسانی به شما هستیم.

نوشته شده توسط ادمین
یکشنبه 25 دی 1401
0
876
دیدگاهتان را بنویسید
ثبت نظر
پربازدید ها
لقمه برای مدرسه

پانزده لقمه برای مدرسه که طعمشان از یاد نمی رود خوراکی هایی که دانش آموزان در ...

اصول تشریفات و پذیرایی

آموزش اصول تشریفات و پذیرایی برای میزبانی به بهترین نحو هر کشوری آداب و رسوم ...

غذای سالم و رژیمی

راهکارهایی برای تهیه غذای سالم و رژیمی مصرف غذای سالم و رژیمی یک انتخاب هوشمن ...

کترینگ هفت و نیم

آدرس : تهران ، انتهای اتوبان ستاری شمال، دوربرگردان به سمت ستاری جنوب،خیابان اخلاص پلاک 11

شماره تماس : 02144845300
ایمیل :  support@7onim.ir

لینک های مفید

رزرو روزانه غذا

وبلاگ 

ما را دنبال کنید 

   

مجوزها 

کپی رایت © تمام حقوق محفوظ است.