صفحه اصلی
غذاها
رزرو غذا
وبلاگ
ورود

چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

سبک زندگی سالم و شاد گنجی است که اغلب افراد به داشتن آن علاقه مند هستند؛ اما بسیاری از آن ها نمی دانند که چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم. حقیقت آن است که سالم بودن لایف استایل یک قاعده مشخص ندارد و می تواند با توجه به محل زندگی و شرایط هر فرد از جمله فرهنگ، عادت ها، ارزش ها و عقاید، تغییر کند. با این وجود، تعدادی از فاکتورها در هر شرایطی باید برای ساختن یک سبک زندگی سالم و مثبت مورد توجه قرار گیرند. فاکتورهایی مانند ورزش کردن، تغذیه سالم، خواب کافی و... از جمله مهم ترین مولفه های سبک زندگی سالم محسوب می شوند. اگر شما هم به دنبال آن هستید که روزهای خود را سالم تر و مفیدتر بگذرانید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با هم ببینیم چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم.

سبک زندگی سالم چیست؟

اینکه یک روز تصمیم بگیرید دیگر فست فود نخورید، روزانه 3 ساعت را به ورزش سنگین در باشگاه بگذرانید و بعد از دو هفته به روال قبلی تان برگردید، شما را به زندگی سالم نمی رساند! سبک زندگی سالم تنها با برنامه ریزی و پایبند بودن به برنامه به دست می آید و باید به شکل یک روتین همیشگی برای شما دربیاید. این شیوه زندگی از مجموعه فعالیت هایی تشکیل شده که منجر به سلامت جسمی و روانی شما می شود و می تواند به شما در مدیریت اضطراب، چالش ها و بحران های مختلف زندگی کمک کند.

چطور سبک زندگی سالم تری داشته باشیم؟

برای آن که بدانید چطور سبک زندگی سالم داشته باشیم، لازم است تا با فاکتورهای موثر در خلق این شیوه زندگی آشنا شوید. مولفه های سبک زندگی سالم بسیار متنوعند و می توانند ابعاد وسیعی از فعالیت ها را در بر بگیرند. از رژیم غذایی سالم و ورزش کردن گرفته تا معاشرت با افراد تاثیرگذار و ایجاد عادت های سازنده. در ادامه قصد داریم به مهم ترین این فاکتورها بپردازیم تا یاد بگیریم چگونه سبک زندگی فعال و سالم داشته باشیم.

همچنین بخوانید: برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

رژیم غذایی سالم

اولین و مهم ترین عامل در ساختن سبک زندگی سالم، اصلاح رژیم غذایی است. همه ما از مضرات خوردن فست فود آگاهیم و کم وبیش فواید مصرف میوه و سبزیجات را می شناسیم؛ اما باز هم خوردن یک همبرگر را به مصرف سالاد برای شام ترجیح می دهیم! همین انتخاب های کوچک است که در کنار هم می تواند شیوه زندگی ما را تغییر دهد. اما با اصلاح رژیم غذایی، چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم

ویژگی های رژیم غذایی سالم

  • روزانه مقدار قابل توجهی میوه و سبزیجات مصرف کنید.

  • برای دریافت کربوهیدرات کافی، غلات، نان، برنج، سیب زمینی و ماکارونی را در برنامه غذایی تان قرار دهید.

  • گوشت قرمز را کنترل شده مصرف کرده و به جای مصرف بی رویه آن، مرغ، ماهی، لوبیا و عدس را جایگزین کنید.

  • به جای قندهای مصنوعی مانند انواع شیرینی و شکلات، حتی الامکان خرما، کشمش و سایر قندهای طبیعی را مصرف کنید.

  • به هیچ وجه وعده صبحانه را حذف نکنید و برای شام یک خوراکی سبک مانند سالاد یا یک لیوان شیر میل کنید.

  • مصرف فست فود را به حداکثر یک مرتبه در ماه کاهش دهید و حتی الامکان غذاهای خانگی مصرف کنید.

اگر همیشه فرصت تهیه غذاهای خانگی را ندارید و به دنبال بهترین کترینگ غرب تهران هستید، می توانید یک بار کترینگ هفت و نیم را امتحان کنید تا به مشتری ثابت ما تبدیل شوید!

پیاده روی و فعالیت های ورزشی

در پاسخ به سوال «چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم؟» ورزش کردن بدون شک یکی از قاطعانه ترین پاسخ هاست. اگر به دنبال یک شیوه زندگی سالم هستید، حتما پیاده روی را جزو برنامه روزانه خود قرار دهید. حتی اگر تمام روز مشغول کار هستید، در محل کار هر 30 دقیقه یک بار چند دقیقه ای از صندلی تان بلند شوید و کمی پیاده روی کنید. پیاده روی مستمر می تواند در کاهش فشار خون و استرس مفید باشد و خطر بیماری های قلبی عروقی را پایین بیاورد. انجام فعالیت های ورزشی دیگر نیز حداقل دو بار در هفته مفید است و علاوه بر تناسب اندام، به سلامت روان شما کمک می کند.

 چطور سبک زندگی سالم تری داشته باشیم

اصلاح عادت های روزانه

عادت های شما عنصر بسیار مهمی در شکل دهی سبک زندگی تان هستند و اگر به دنبال شیوه زندگی سالم هستید، باید آن ها را اصلاح کنید. عادت های مخرب مانند مصرف سیگار، قلیان، مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی می تواند شما را از سبک زندگی سالم دور کند و اثرات زیان باری بر جسم و روحتان داشته باشد. در مقابل، تلاش برای ایجاد عادت های مفید مانند ورزش مستمر، کتاب خواندن و... گام مهمی در رسیدن به سبک زندگی سالم و شاد به شمار می رود.

همچنین بخوانید: تغذیه مناسب دانش آموزان در ایام امتحانات

خواب کافی، کلید سبک زندگی سالم

داشتن خواب کافی در طول شبانه روز می تواند انرژی لازم را برای فعالیت های روزانه شما تامین کند و تاثیر چشم گیری در بهبود سبک زندگی تان داشته باشد. اگر هنوز نمی دانید چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم، بهتر است نگاهی به الگوی خواب خود بیاندازید. چنانچه شب ها تا دیروقت بیدار هستید و صبح های زود از خواب بیدار می شوید، باید انتظار عوارضی مانند خستگی مفرط، عدم تمرکز و فراموشی را داشته باشید. کمبود خواب حتی در درازمدت می تواند آسیب های جدی برای مغز به همراه داشته باشد و شبکه های عصبی آن را تخریب کند.

 سبک زندگی سالم و شاد

روابط اجتماعی سالم

به هیچ وجه نباید از تاثیر اطرافیان خود بر سلامت روان و ساختن یک سبک زندگی سالم و شاد غافل شوید. شما بخش عمده ای از روز را در تعامل با دیگران هستید و اگر دایره نزدیکانتان را از انسان های فرهیخته پر کنید، می توانید آرامش را به خود هدیه داده و خطر ابتلا به افسردگی را بسیار کاهش دهید. در مقابل، عدم ارتباط با دیگران یا ارتباطات سمی و مخرب می تواند احساس انزوا را برای شما به همراه داشته و افسردگی، خمودی و اضطراب را در وجودتان تشدید کند. حتی احتمال بروز مشکلات جسمی مانند سردرد، تپش قلب و دردهای موضعی نیز در این شرایط بالاتر است.

نوشیدن آب کافی

مصرف مقدار کافی آب در طول روز می تواند سطح انرژی شما را به طرز چشم گیری بالا ببرد و احساس شادابی و سرزندگی را در وجودتان تقویت کند. کمک به کاهش وزن، دفع سموم بدن و جلوگیری از دهیدراته شدن آن تنها گوشه ای از فواید نوشیدن آب کافی است. می توانید میوه های دلخواه خود مانند لیمو، خیار، پرتقال، هندوانه و... را برش داده و با اضافه کردن به بطری آبتان، آب طعم دار تهیه کنید.

 سبک زندگی سالم چیست

بهترین و آسان ترین راه برای داشتن سبک زندگی سالم چیست؟

در این مطلب با ارائه راهکارهای مفید با هم دیدیم که چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم و از آن لذت ببریم. در پایان باید بگوییم که رسیدن به یک شیوه زندگی سالم امری دشوار است و نمی توان یک راه ساده و سریع برای آن پیدا کرد. تنها راه ممکن این است که تلاش کنید با ساختن عادت های مفید و کنار گذاشتن عادت های مخرب، به مرور لایف استایل خود را تغییر دهید.

 

نوشته شده توسط ادمین
دوشنبه 30 مرداد 1402
0
775
دیدگاهتان را بنویسید
ثبت نظر
پربازدید ها
لیست غذا برای ناهار و شام

لیست غذا برای ناهار و شام | ناهار و شام چی بپزم؟ تهیه غذای روزانه و داشتن &nb ...

تشخیص زعفران اصل از تقلبی

7 روش برای تشخیص زعفران اصل با تقلبی زعفران گیاهی بسیار پرطرفدار و در عین حال ...

فینگر فود تولد

فینگر فود تولد چی درست کنیم؟ طرز تهیه 4 فینگرفود جذاب اگر این روزها قصد دارید ...

کترینگ هفت و نیم

آدرس : تهران ، انتهای اتوبان ستاری شمال، دوربرگردان به سمت ستاری جنوب،خیابان اخلاص پلاک 11

شماره تماس : 02144845300
ایمیل :  support@7onim.ir

لینک های مفید

رزرو روزانه غذا

وبلاگ 

ما را دنبال کنید 

   

مجوزها 

کپی رایت © تمام حقوق محفوظ است.