صفحه اصلی
غذاها
رزرو غذا
وبلاگ
ورود

معرفی بهترین غذای مدرسه کودکان: چطور مدرسه را برای بچه ها جذاب تر کنیم؟ + 7 ایده غذایی سالم

بهترین غذای مدرسه کودکان

«بچه ها در قبال غذای بدمزه و ملال انگیز چند عکس العمل دارند: آن ها یا لقمه ها را دست نزده به خانه برمی گردانند یا با پول تو جیبی شان پفک و کیک می خرند و یا در مقابل غرولندهای شما پرخاش می کنند! در هر سه مورد باید به فکر درست کردن غذاهای جدید باشید!»
طبق آمار کودکان دبستانی چیزی در حدود 22 تا 32 درصد از انرژی روزانه و مواد مغذی موردنیاز خود را در وقت ناهار و یا به صورت جداگانه در زنگ های تفریح مدارس دریافت می کنند. به همین خاطر است که موضوع  بهترین غذای مدرسه کودکان همواره یکی از اصلی ترین دغدغه والدین و مربیان بوده است. غذایی که کودک با خود به مدرسه می برد می تواند اصلی ترین عامل برای ایجاد عادات غذایی سالم بوده و با محتوای آموزشی پیرامون «تغذیه سالم» در برخی دروس، سازگار و هماهنگ باشد.

بحث تغذیه و خوراک کودکان در مدارس متفاوت است. برخی مدارس به صورت سازمان یافته کترینگ های مخصوص خود را دارند و یک بسته غذایی سالم و مقوی را بین تمامی دانش آموزان پخش می کنند. برخی مدارس دیگر ترجیح می دهند خودشان شخصاً وارد این بحث نشوند و برنامه روزانه تغذیه سالم را به عهده خانواده ها بگذارند. آن ها از خانواده ها می خواهند طبق برنامه ریزی روزهای هفته، هر روز یک غذای خاص سالم در کیف کودکان بگذارند. این در حالی ست که برخی دیگر هیچ برنامه خاصی را دنبال نمی کنند و در این موقعیت انتخاب انواع غذاهای مدرسه بچه ها به عهده خود اولیا است. 

به هرحال چه مدیریت سرویس غذای یک مدرسه باشید و چه یک مادر یا پدر دلسوز، کار بزرگی در دستان شما است! زیرا این شما هستید که مسئول آینده سالم و پی ریزی یک رژیم غذایی خوب و مغذی برای کودکان هستید. اما چطور باید پایه های این رژیم غذایی سالم و انرژی زا را برای کودکان مدرسه ای بریزید؟ در این مطلب به شما کمک می کنیم تا بهترین انواع غذا برای مدرسه را شناسایی کنید و برای کودکان تان درست کنید. اما قبل از هر چیز لازم است موارد زیر را مرور کنید.

قدم اول: ذائقه غذایی بچه ها را بشناسید!

مطالعات نشان می دهد با افزایش آگاهی از تاثیرات بی چون و چرای تغذیه و لایف استایل سلامت، کودکان مدرسه ای نیز نسبت به ده سال پیش بسیار سالم تر غذا می خورند. آن‌ها علاقه فراوانی نسبت به میوه‌ها، سبزیجات، اوتمیل و کورن فلکس، کوکی های سالم و خوراکی هایی از این قبیل نشان می دهند، بنابراین شما نیز باید براساس این تغییر سلیقه نسل جدید پیش بروید و غذاهای مورد علاقه آن ها را شناسایی کنید. در ضمن از آن ها بخواهید  نظرات خود را پیرامون تغذیه سالم و خوراکی هایی که دوست دارند برای شما شرح دهند تا بتوانید لیست بهترین غذای مدرسه کودکان و میان وعده سالم را توسعه دهید. 

غذای مدرسه

قدم دوم: برای ایجاد تغییرات غذایی آهسته و نرم پیش بروید!

به دانش آموزان زمان بدهید تا خود را با تغییرات غذایی وفق دهند. قرار نیست ذائقه غذایی آن ها طی یک هفته کاملاً تغییر کند، بنابراین حتماً چند آیتم جذاب از رژیم غذایی قبلی آن ها را در رژیم جدید جای دهید. این رویکرد رفته رفته آن ها را به غذاهای جدید نیز علاقه مند می کند. هر هفته یک آیتم غذایی سالم را به رژیم آن ها اضافه کنید و یک ماده غیرضروری و ناسالم را کم کنید. دقت کنید که آیتم های غیرضروری قرار است کم شوند نه این که یک دفعه کاملاً حذف شوند، زیرا حذف کردن برخی از خوراکی های موردعلاقه آن ها - ولو ناسالم - می تواند آن ها را لجباز، سرخورده و غمگین کند. 

قدم سوم: برای تغییرات غذایی استراتژی مشخص داشته باشید. 

برای انتخاب بهترین غذای مدرسه کودکان در آغاز سراغ غذاهایی بروید که آن ها پیش از این هم آن را دوست داشتند، اما با این فرق که در این مرحله شما باید یک استراتژی سالم سازی نامحسوس داشته باشید! در این مرحله روش های پخت را جایگزین کنید، به طور مثال آبپز و بخارپز کردن را جایگزین سرخ کردن کنید یا غذاهای موردعلاقه او را با یک یا چند ماده غذایی سالم ترکیب کنید، مثلاً می توانید به جای سیب زمینی سرخ شده از سیب زمینی گریل شده در فر استفاده کنید. همچنین می توانید چند بار در هفته چند دیپ سالم و سبزیجاتی همچون هویج را در رژیم غذایی کودکان قرار دهید. برای حمل ونقل این غذاها حتماً ظروف عروسکی و جذاب تهیه کنید و سبزیجات را با وسایلی که در بازار یافت می شود (مانند انواع رنده، تراش و…)، به اشکال مختلف برش دهید.

بیشتر بخوانید: تغذیه مناسب دانش آموزان در ایام امتحانات چیست؟ 

قدم چهارم: چاشنی و سس را فراموش نکنید!

دوستی می گفت «تاریخ صنایع غذایی بشریت به قبل و بعد از اختراع سس و چاشنی تقسیم می شود!» اما این شوخی بامزه حقایق جالبی را در خود دارد…

چاشنی ها و سس ها به طرز شگفت انگیزی می توانند کودک را وادار به خوردن غذاهایی که با آن ها میانه ای ندارد، کنند! سس های سالمی مانند سس آووکادو، سس عسل و خردل و البته چاشنی هایی مانند سالاد اندونزی یا سالاد کلم می تواند یک ساندویچ سینه مرغ آبپز را برای کودکان بیش از پیش هیجان انگیز کند. از این سس ها و چاشنی ها می توانید در آموزش 5 میان وعده مناسب دانش آموزان نیز استفاده کنید. 

تغذیه سالم برای کودکان

قدم پنجم: ایجاد جذابیت های بصری برای انواع غذاهای مدرسه بچه ها 

هیچ گاه این نکته را از یاد نبرید که جذابیت های بصری می تواند باعث تشویق افراد به هر چیزی شود! سعی کنید درست کردن غذا برای مدرسه را با آداب مخصوص انجام دهید. از تزئینات غذا و ایجاد رنگ غافل نشوید، زیرا بچه ها عاشق رنگ، تنوع و فرم های جدید هستند. اگر مسئول تغذیه یک مدرسه و برنامه ریزی برای آماده سازی بهترین غذای مدرسه کودکان هستید، سعی کنید از پوسترهای زیبا و جذاب با موضوع غذاهای سالم در سطح مدرسه استفاده کنید. در ضمن پوسترها را در مکان هایی قرار دهید که بچه ها هر روز از آن جا رد می شوند. همچنین بسته بندی جالب، ریختن نان های خشک کورتون و پنیر پارمسان بر روی سالاد، به سیخ کشیدن میوه های رنگی، قالبی زدن برنج، استفاده از ظروف جذاب و استفاده از آشپزها و مسئولین خوش لباس و خوش برخورد برای پخش تغذیه روزانه بین بچه ها را فراموش نکنید.

قدم ششم: از باغچه تا ظرف غذای بچه ها!

اگر می خواهید بچه ها را از همان زمان خردسالی با میوه ها و سبزیجات آشتی بدهید، بهتر است رشد گیاه تا زمان برداشت را به آن ها نشان دهید. این تصویر زیبا می تواند سر کلاس های علوم نیز به آن ها کمک کند، پس شما با یک تیر دو نشان زده اید! یک باغچه، یک گلدان روی تراس و یا یک گلخانه کوچک که در آن گوجه، فلفل و احتمالا کاهو کاشته اید می تواند برای بچه ها بسیار جذاب باشد. اگر کارشناس تغذیه کودکان در مدرسه هستید نیز سعی کنید از باغبان مدرسه بخواهید تا چند مدل سبزیجات و درخت میوه در حیاط مدرسه بکارد. زمان برداشت با مشارکت بچه ها سبزیجات را برداشت کنید و در یک بزم صمیمانه دانش آموزی آن ها را مصرف کنید. 

غذای مناسب برای مدرسه

چند ایده هیجان انگیز غذا برای مدرسه کودکان

زمانی که کودک شما از مدرسه به خانه برگشت و ساندویچ های مرغ آبپز و لقمه های ساده نان و پنیر را در کیف او پیدا کردید، باید به فکر چنده ایده جذاب و هیجان انگیز غذایی برای او باشید! 

در این جا چند ایده غذایی سالم برای مدرسه را با شما به اشتراک می گذاریم:

1. سیخ بیکن 99 درصد، مرغ گریل و سبزیجات

سیخ های گوشت و سبزیجات یکی از جذاب ترین ها در بین انواع غذاهای مدرسه بچه ها محسوب می شوند، زیرا این سیخ ها علاوه بر ظاهر وسوسه انگیز خود، دارای تمامی مواد غذایی از جمله پروتئین، فیبر، ویتامین و کربوهیدرات هستند. برای درست کردن این سیخ ها به سیخ چوبی کباب، بیکن درصد بالا و یا سینه مرغ گریل شده، گوجه خشک شده، زیتون، نان کورتون، ریحان یا نعناع و تکه های مکعبی پنیر فتا نیاز دارید. 

2. ساندویچ کره، خرما و گردو

دستگاه های ساندویچ ساز و یا اسنک ساز که از دو صفحه چدنی یا تفلون ساخته شده اند، بهترین وسیله برای درست کردن غذای مدرسه بچه ها هستند. شما می توانید از دو نان تست (بهتر است نان سبوس استفاده شود)، کره گیاهی مارگارین، خرما بدون هسته، گردو و یا هر مغز دیگر استفاده کنید. بدین منظور مواد را روی یکی از نان ها بگذارید و نان دوم را روی آن گذاشته و در دستگاه قرار دهید، پس از چند دقیقه یک ساندویچ اسنکی برشته و خوشمزه خواهید داشت. بچه ها عاشق این مدل ساندویچ های ساده و خوشمزه هستند. همچنین می توانید از ترکیب پنیر و گردو، کره بادام زمینی و موز، پنیر خامه ای و تخم مرغ نیمرو یا آبپز، کره و عسل، کرم کنجد یا پسته، کرم شکلات گیاهی و موارد دیگر برای لای نان استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید: آموزش 5 میان وعده مناسب دانش آموزان

3. سالاد سیب زمینی یا سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی و سالاد سیب زمینی جزو بهترین غذای مدرسه کودکان هستند. شما می توانید از ترکیب سیب زمینی آبپز نگینی یا ماکارونی شکلی، خیارشور، ذرت، نخود فرنگی، زیتون بدون هسته یا اسلایسی، تکه های مرغ و در نهایت سس مخصوص ( ترکیب ماست و سس مایونز) برای درست کردن این غذای محبوب بچه ها استفاده کنید. برای حمل این غذا در کیف و جلوگیری از ریختن آن در کیف بچه ها، بهترین کار ریختن غذا در شیشه های دارای درب است. درب این شیشه ها معمولاً با واشر لاستیکی چفت می شود. 

لیست غذاهای سالم

4. ساندویچ یا لقمه رپ رست بیف یا مرغ ریش ریش گریل

اصلی ترین تمایز ساندویچ یا لقمه رپ با سایر ساندویچ ها، استفاده از نان پیتا، نان تورتیلا و یا لواش نازک است. این ساندویچ های سبک خوشمزه می توانند نقش یک لقمه سالم را برای ناهار بچه ها در مدرسه ایفا کنند. برای درست کردن این غذا، گوشت رست بیفی یا مرغ ریش ریش را با سبزیجاتی همچون کاهو، اسلایس گوجه، برگ اسفناج، جعفری و پنیر خامه ای یا مقدار کمی سس فرانسوی در لای نان نازک بگذارید، سپس نان را به صورت لقمه ببندید. می توانید از یک ورق کاغذ تمیز برای دور این لقمه و جلوگیری از باز شدن ساندویچ استفاده کنید. همچنین می توانید این ساندویچ را همچون رولت نیز برش دهید.

5. جعبه اسنک های سالم بادام زمینی و موز

کره بادام زمینی منبع غنی از پروتئین و چربی های سالم و طبیعی است. همچنین موز یک منبع کامل از کربوهیدرات های تقویت کننده انرژی است. به همین دلیل این دو ماده می توانند بهترین تغذیه برای مدرسه بچه ها باشند. شما می توانید روی یک تکه نان لواش یا تافتون کره بادام زمینی بمالید و یک موز کامل بین آن بگذارید و آن را لقمه کنید، سپس این لقمه را مانند یک رولت برش دهید. این لقمه های کوچک کره بادام زمینی و موز می توانند در کنار انواع دیگر میوه و مغزیجات یک تغذیه بسیار سالم برای بچه ها در مدرسه باشد. 

6. ساندویچ موز، کره بادام زمینی و توت فرنگی

ساندویچ ها یا پنینی ها غذای مدرسه سالمی هستند که می توانند ظاهری مانند یک دسر داشته باشند اما در عوض انرژی لازم را برای گذران ساعات درسی به بچه ها بدهند. همان طور که گفتیم یک اسنک ساز می تواند نقش ایده آلی در درست کردن بهترین غذاهای مدرسه کودکان داشته باشد. ترکیب موز، بادام زمینی و توت فرنگی اسلایس شده می تواند یک ترکیب دلنشین و خوشمزه برای بچه ها باشد، مخصوصاً اگر آن را در دستگاه پنینی ساز یا اسنک ساز به خوبی ترد و برشته کنید.

انواع ساندویچ برای دانش آموزان

7. انواع پیتزاهای سالم و مقوی 

هیچ کس نمی تواند ذوق و شوق کودکان را برای خوردن پیتزا نادیده بگیرد! بنابراین سعی نکنید آن ها را از خوردن این غذای خوشمزه و جذاب منع کنید، بلکه باید ورژن های سالم آن را برای کودکان درست کنید. بدین منظور می توانید از نان های آماده پیتزا، اسفناج، قارچ، میت بال یا گوشت های قلقلی سرخ شده، کمی پنیر موزارلا یا پیتزا و سس قرمز دست ساز استفاده کنید. طریقه پخت کاملاً شبیه به پیتزای معمولی است، تنها با این تفاوت که مواد روی پیتزا کاملاً سالم و مقوی هستند!

سخن پایانی: پرورش دهنده کودکانی شاد، سالم و سرزنده باشید!

همان طور که مشاهده کردید، درست کردن ایده های غذایی سالم برای بچه ها، برای ما بزرگترها نیز بسیار جذاب است! در این بین میان وعده های زیادی نیز هستند که می توانید برای عصرانه بچه ها در خانه درست کنید که در مطالب آموزش 5 میان وعده مناسب دانش آموزان به شما یاد داده ایم. مطمئن باشید زمانی که اولیای بچه ها و مسئولین تغذیه سالم در مدرسه دست به دست هم دهند و بهترین غذای مدرسه کودکان را آماده کنند، نتیجه ی آن، کودکانی شاد، سالم و سرزنده خواهند بود! این یک رویا نیست، بلکه یک برنامه درازمدت است که نیاز زیادی به صبر، حوصله، خلاقیت و ذوق شما دارد، اما شک نکنید که ارزشش را دارد! 

نوشته شده توسط ادمین
چهارشنبه 5 مهر 1402
1
1558
دیدگاهتان را بنویسید
ثبت نظر
پربازدید ها
لقمه برای مدرسه

پانزده لقمه برای مدرسه که طعمشان از یاد نمی رود خوراکی هایی که دانش آموزان در ...

اصول تشریفات و پذیرایی

آموزش اصول تشریفات و پذیرایی برای میزبانی به بهترین نحو هر کشوری آداب و رسوم ...

غذا برای اردو مدرسه

غذا برای اردو مدرسه چی ببریم؟ لیست خوراکی سالم و خوشمزه برای دانش آموزان از ه ...

کترینگ هفت و نیم

آدرس : تهران ، انتهای اتوبان ستاری شمال، دوربرگردان به سمت ستاری جنوب،خیابان اخلاص پلاک 11

شماره تماس : 02144845300
ایمیل :  support@7onim.ir

لینک های مفید

رزرو روزانه غذا

وبلاگ 

ما را دنبال کنید 

   

مجوزها 

کپی رایت © تمام حقوق محفوظ است.