صفحه اصلی
غذاها
لیست قیمت
وبلاگ
رزرو غذا

معرفی 8 غذا از لیست غذاهای نونی برای ناهار و شام

لیست غذاهای نونی

لیست غذاهای نونی، دسته‌ای از غذاها هستند که در آن‌ها نان به‌عنوان عنصر اصلی یا پایه‌ثابت در کنار غذا استفاده می‌شود. این غذاها در سراسر جهان با تنوع بسیار زیاد پخته می‌شوند. در ایران لیست غذاهای نونی در کنار انواع نان مانند نان‌های سنتی، سنگک، بربری و... سرو می‌شوند. در فرهنگ و سفره ایرانی نیز غذاهای نونی جایگاهی ویژه و خاص دارند، چرا که نان به‌عنوان قوت غالب ایرانیان از گذشته مورد استفاده بوده و در سفره ما دارای ارزش و برکت است. 

اهمیت نان در فرهنگ ایرانی تا جایی است که در بسیاری از مراسم و آداب و رسوم ایرانی از آن استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، در سفره عقد نان و نمک به عنوان نماد برکت و وفاداری گذاشته می‌شود و در مراسم عزاداری نان به عنوان نذری پخش می‌شود. انواع مختلفی از نان در ایران پخته می‌شود که هر کدام طعم و عطر خاص و طرفداران خود را دارند. برخی از غذاهای نونی ایرانی به دلیل تنوع، طعم و ارزش غذایی بالا مانند انواع کباب‌ها در سراسر جهان به‌خصوص کشورهای همسایه شناخته‌شده هستند و از جمله غذاهای محبوب بین‌المللی به شمار می‌روند. در این مطلب از تهیه غذا هفت‌ونیم، غذاهای نونی خوشمزه برای ناهار و شام را به شما معرفی می‌کنیم.

پیشنهادهایی برای لیست غذاهای نونی ایرانی

شاید این روزها لیست غذاهای نونی کمتر از گذشته در برنامه غذایی ما جای داشته باشند و این نشان از بی‌اطلاعی از تنوع گزینه‌ها، خواص و مزایای مصرف این غذاهاست. گنجاندن غذاهای نونی در برنامه غذایی در راستای کمک به تغذیه سالم، کم کردن مصرف برنج و غذاهای پرحجم بسیار موثر است. پس در ادامه همراه ما باشید تا با خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین انواع غذای نونی برای مهمانی، همچنین برای شام و ناهار اهل خانه و به‌عنوان لیست غذا برای خانم های شاغل آشنا شوید.

لیست غذاهای حاضری نونی

میرزا قاسمی

میرزاقاسمی یک غذای نونی خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالتاً از غذاهای بومی گیلان است. این غذا از بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، سیر، تخم‌مرغ و ادویه‌جات تهیه می‌شود. میرزاقاسمی به طور معمول با نان سرو می‌شود و می‌توان آن را در لیست غذاهای نونی قرار داد، اما برخی این غذا را با برنج هم می‌خورند.

طرز تهیه میرزاقاسمی

برای تهیه‌ی این غذا در لیست غذاهای نونی، ابتدا بادمجان‌ها را به خوبی شسته و خشک می‌کنیم. در مرحله بعد بادمجان‌ها را به صورت مستقیم روی حرارت کبابی می‌کنیم یا داخل مایکروویو قرار می‌دهیم. برای پوست گرفتن و تمیز کردن بادمجان‌ها بعد از کبابی شدن آن‌ها را در ظرفی در بسته قرار می‌دهیم تا کمی خنک شوند و راحت‌تر پوست گرفته شوند. اگر تمایل داشته باشید که طعم کبابی در این غذای نونی خوشمزه غالب باشد، می‌توانید گوجه‌فرنگی‌ها را نیز مانند بادمجان‌ها کبابی کنید، در غیر این صورت پوره کردن آن‌ها کافیست. 

در قدم بعدی گوجه‌های پوره‌شده را داخل ماهیتابه می‌ریزیم تا آب آن کشیده شود، سپس پوره سیر را همراه با ادویه‌ها اضافه کرده و به خوبی مخلوط می‌کنیم. بعد از بلند شدن عطر سیر و ادویه‌ها حالا بادمجان‌های کبابی و خوب له‌شده را به محتویات تابه اضافه می‌کنیم. در انتها  نوبت اضافه کردن تخم‌مرغ‌هاست. میرزا قاسمی آماده نوش جان کردن است!

غذاهای نونی ایرانی

کتلت

کتلت یک غذای نوستالژیک و همه‌پسند است که در لیست انواع غذای لقمه ای برای مهمانی نیز جای دارد، چون کمتر کسی دست رد به این غذای نونی خوشمزه می‌زند. این غذا از لیست غذاهای نونی، از موادی مانند، گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی، پیاز، تخم‌مرغ و ادویه‌ها تشکیل می‌شود.

طرز تهیه کتلت حرفه ای

برای تهیه کتلت این غذا نونی لذیذ، ابتدا پیازها و سیب‌زمینی‌ها را به خوبی شسته، پوست می‌کنیم و رنده می‌کنیم. برای این که کتلتی ترد و طلایی داشته باشیم مواد رنده‌شده را به خوبی آبگیری می‌کنیم. در مرحله بعد گوشت چرخ‌کرده را به همراه ادویه‌هایی مانند، فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و پاپریکا به مواد اضافه کرده، تخم‌مرغ هم اضافه می‌کنیم و به خوبی ورز می‌دهیم تا با یکدیگر ترکیب شوند. در صورت نیاز برای منسجم‌تر شدن بافت مواد کتلت می‌توانید یک قاشق غذاخوری آرد سوخاری به آن اضافه کنید. 

مواد آماده‌شده را یک ساعت داخل یخچال قرار دهید و سپس با ابعاد دلخواه داخل روغن داغ سرخ کنید. کتلت جزء لیست غذاهای نونی ساده ای است که در تمام وعده‌های لیست غذا برای ناهار و شام و حتی در لیست غذای سالم برای ناهار مدرسه جای دارد و می‌توان آن را درست کرد و با انواع نان‌ها میل کرد.

پیشنهاد غذای نونی برای مهمانی

آبگوشت

آبگوشت، که به‌عنوان دیزی نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از پیشنهادهای ما در  لیست غذا برای ناهار نونی است. دیزی یک غذای سنتی ایرانی است که از گوشت گوسفندی، حبوبات، سیب‌زمینی، پیاز و ادویه‌جات تهیه می‌شود. این غذا به دلیل طعم دلچسب و سیرکننده بودن، در بین ما ایرانیان بسیار محبوب است. 

طرز تهیه آبگوشت گوسفندی

برای تهیه این غذای جذاب و سنتی از لیست غذاهای نونی در قدم اول حبوبات را از شب قبل خیس می‌کنیم؛ سپس در یک قابلمه بزرگ، زودپز یا ظرف سفالی مخصوص درست کردن آبگوشت، گوشت گوسفندی را همراه با سیر و پیاز و ادویه‌ها با آب می‌پزیم تا نیم‌پز شود. در قدم بعدی نخود و لوبیا را به قابلمه اضافه می‌کنیم، به مدت 1 تا 2 ساعت تا زمانی که حبوبات نرم شوند. بعد از پخت گوشت و حبوبات حالا نوبت اضافه کردن رب و سیب‌زمینی به قابلمه است. چند سیب‌زمینی متوسط را به خوبی می‌شوییم و پوست می‌کنیم، سپس به قابلمه اضافه می‌کنیم. بعد از آن، یک الی دو قاشق رب را سرخ کرده و همراه با کمی ادویه، آویشن و گرد لیمو  به مابقی مواد داخل قابلمه  اضافه می‌کنیم. کمتر از یک ساعت دیگر آبگوشت لذیذ آماده می‌شود.

لیست غذا برای ناهار نونی

املت

املت‌ها از جمله غذاهایی هستند که در لیست غذاهای نونی ساده جای دارند. این غذا در لیست غذا برای شام نونی، ناهار یا حتی صبحانه روز تعطیل قرار می‌گیرد و طرفداران پروپا قرصی دارد. تنوع املت‌ها بسیار زیاد است و در هر نقطه از جهان با توجه به ذائقه و مواد در دسترس، انواع مختلفی از آن پخته می‌شود. در این بخش از مطلب لیست غذاهای نونی چند نوع از این غذای پرطرفدار را به شما آموزش می‌دهیم.

 املت کلاسیک

املت کلاسیک یا املت گوجه‌فرنگی در صدر لیست غذاهای نونی ساده قرار دارد. برای تهیه یک املت جذاب کلاسیک، در ابتدا گوجه‌ها را به وسیله رنده یا غذاساز پوره می‌کنیم. در مرحله بعد یک تابه مناسب انتخاب کرده و پوره گوجه را داخل آن می‌ریزیم تا آب آن کشیده شود، سپس روغن و ادویه‌های دلخواه را به پوره گوجه اضافه می‌کنیم. تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه به صورت جداگانه می‌شکنیم و در دقایق پایانی پخت به ترکیب اضافه می‌کنیم. 

بعد از این که تخم‌مرغ‌ها کمی سفت شدند، ابتدا سفیده‌ها و سپس زرده‌ها را کمی ترکیب می‌کنیم تا املت خوش‌رنگ‌وبوتری داشته باشیم. حالا غذای نونی خوشمزه ما آماده سرو با انواع نان‌های سنتی است.

املت پیازچه

این مورد از لیست غذاهای نونی، یک املت جذاب و خوش‌طعم است. برای تهیه این غذا از لیست غذاهای نونی ساده ابتدا پیازچه‌های تازه را به خوبی می‌شوییم و خرد می‌کنیم، سپس در یک تابه مناسب کمی روغن ریخته و پیازچه‌ها را تفت می‌دهیم. در مرحله بعد تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه می‌شکنیم و به خوبی هم‌می‌زنیم، بعد از این که پیازچه‌ها کمی نرم شدند تخم‌مرغ‌ها را به تابه اضافه می‌کنیم. برای خوش‌طعم‌تر شدن این غذای دانشجویی و ساده می‌توانید قبل سرو کمی آویشن و پول بیبر به املت اضافه کنید.

لیست غذا برای شام با نون

املت اسفناج یا نرگسی

نرگسی یک غذای اصیل ایرانی و گزینه‌ای از لیست غذا برای شام با نون است که با تخم‌مرغ و اسفناج تهیه می‌شود و به دلیل شباهت رنگ‌هایش (زرد، سفید و سبز) به گل نرگس، این نام را برای این غذا انتخاب کرده‌اند. این غذا در بسیاری از مناطق ایران، به‌خصوص در شمال کشور، محبوب است و به‌عنوان غذا نونی برای صبحانه، ناهار یا شام سرو می‌شود.

برای تهیه‌ی املت اسفناج ابتدا اسفناج‌های ترد و تازه را به خوبی شسته، خشک و در ابعاد درشت خرد می‌کنیم. پیاز از دیگر مواد اولیه این غذا از لیست غذاهای نونی است که آن را نیز به صورت خلالی و درشت خرد می‌کنیم. اسفناج‌های خردشده را در ظرفی مناسبت برای 15دقیقه بخارپز می‌کنیم و همزمان پیازهای خلالی‌شده را در ظرفی دیگر تفت می‌دهیم تا سبک و طلایی شوند. بعد از سبک شدن پیازها، اسفناج‌های پخته‌شده را به همراه ادویه‌هایی مثل فلفل، زردچوبه و نمک به تابه اضافه می‌کنیم. بعد از کمی تفت دادن حالا به تعداد دلخواه تخم‌مرغ‌ها را به مواد اضافه کرده و در تابه را می‌بندیم تا کمی سفت شوند.

غذای سالم و رژیمی ما آماده سرو و میل کردن با انواع نان است.

لیست غذاهای نونی ساده

واویشکا

نام "واویشکا" برگرفته از زبان روسی است و گفته می‌شود که بعد از ورود روس‌ها به ایران در زمان جنگ جهانی دوم، این نام برای این غذا انتخاب شده است. واویشکا را می‌توان به‌عنوان خورشتی در لیست انواع غذای نونی برای مهمانی قرار داد که گاهی با برنج نیز میل می‌شود. این غذا به دلیل طعم لذیذی که دارد بسیار پرطرفدار است.

طرز تهیه واویشکا 

برای تهیه این غذا در لیست غذاهای نونی ابتدا پیازها را نگینی خرد می‌کنیم و در تابه‌ای با روغن داغ تفت می‌دهیم تا سبک و طلایی شوند، سپس گوشت چرخ‌کرده را به همراه ادویه‌ها به پیازها اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. بعد از نیم‌پز شدن گوشت کمی رب یا پوره گوجه‌فرنگی به ترکیب اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم با کمی آب به خوبی پخته شوند. در مرحله بعد سیب‌زمینی‌ها را به خوبی شسته، پوست می‌کنیم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. سیب‌زمینی‌های نگینی خردشده را در تابه دیگری داخل روغن داغ سرخ می‌کنیم و بعد از سرخ شدن به ترکیب پخته‌شده‌ی گوشتی اضافه می‌کنیم. واویشکا ما آماده میل کردن همراه با  سالاد یا سبزی خوردن در کنار مهمانان و عزیزان است. حتی می‌توانید این غذا را داخل نان باگت بریزید و به‌عنوان ساندویچ مناسب مدرسه به فرزندان خود بدهید تا لقمه سالم و لذیذی در مدرسه داشته باشند.

انواع غذای نونی برای مهمانی

کباب لقمه

یکی از گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و پیشنهاد غذای نونی برای مهمانی کباب لقمه‌ای خانگی است. این غذا را می‌توانید به صورت غذاهای نونی و ساندویچی یا به صورت پرسی برای مهمانان و دوستان‌تان سرو کنید. این غذای خوشمزه نونی به سادگی آماده می‌شود و انتخابی مناسب برای پذیرایی است.

طرز تهیه کباب لقمه با گوشت چرخ کرده

برای تهیه این غذا در لیست غذاهای نونی، گوشت چرخ‌کرده ترکیبی گوسفند و گوساله را همراه با پیاز رنده و آبگیری‌شده و ادویه‌‌هایی مانند، فلفل، نمک، زردچوبه، سبزی خشک معطر و... به خوبی ورز می‌دهیم تا به بافتی منسجم و یک‌دست برسیم.(در صورت نیاز می‌توانیم از کمی آرد سوخاری نیز استفاده کنیم.) سپس مواد را برای استراحت چند ساعت در یخچال قرار می‌دهیم. برای پخت این غذا از لیست غذاهای نونی ساده، تابه‌ای نچسب را انتخاب می‌کنیم و روغن را در آن داغ می‌کنیم. مواد را به شکل کباب‌های کوچک 10سانتی‌متری فرم می‌دهیم و داخل روغن سرخ می‌کنیم. در نهایت این کباب‌های جذاب را می‌توانید همراه با ترکیب پیاز و جعفری و انواع ترشی در کنار انواع نان سنتی، مخصوصا سنگک میل کنید. این کباب لقمه لذیذ را می‌توان به‌عنوان غذا برای جشنواره مدرسه هم درست کرد.

انواع غذای لقمه ای برای مهمانی

در پایان 

در این مطلب از کترینگ هفت‌ونیم به پیشنهادهایی در راستای معرفی و آموزش لیست انواع غذاهای نونی به شما عزیزان پرداختیم. بسیاری از انواع غذاهای سنتی ما که در کنار نان سرو می‌شوند، در گذر زمان و در میان عادت‌های جدید و نادرست غذایی گم شده‌اند، اما این مطلب کمکی برای یادآوری مصرف این غذاهاست. مصرف انواع غذاهای ایرانی نونی و استفاده از نان‌های سبوس‌دار سنتی مانند سنگگ گامی موثر در راستای مصرف غذای سالم و همسو با اهداف ما در کترینگ هفت‌ونیم است. برای سفارش غذای شرکتی، غذای مجالس، مدارس و ... باکیفیت بالا و قیمت اقتصادی می‌توانید با کترینگ هفت‌ونیم تماس بگیرید.

نوشته شده توسط ادمین
دوشنبه 1 مرداد 1403
0
509
دیدگاهتان را بنویسید
ثبت نظر
پربازدید ها
خواص و مضرات چغاله بادام

چغاله بادام میوه خوشمزه بهاری چه خواص و مضراتی دارد؟ هر سال فصل بهار که از را ...

طرز تهیه اسموتی طالبی

طرز تهیه اسموتی طالبی، چند مدل راحت و خوشمزه طرز تهیه اسموتی طالبی بسیار آسان ...

غذای سرد برای سرکار

معرفی 8 غذای سرد برای سرکار در گذشته محل کار خیلی از افراد نزدیک منزل‌شا ...

کترینگ هفت و نیم

آدرس : تهران ، انتهای اتوبان ستاری شمال، دوربرگردان به سمت ستاری جنوب،خیابان اخلاص پلاک 11

شماره تماس : 02144845300
ایمیل :  support@7onim.ir

ما را دنبال کنید 

   

مجوزها 

کپی رایت © تمام حقوق محفوظ است.