صفحه اصلی
غذاها
لیست قیمت
وبلاگ
رزرو غذا

وظایف منابع انسانی از استخدام تا برنامه‌ریزی تغذیه‌ای کارکنان

وظایف منابع انسانی

وظایف منابع انسانی در سازمان‌ها اهمیت زیادی دارد و در جهت حفظ حقوق و رفاه کارکنان است. در واقع واحد منابع انسانی باید کارکنان را به عنوان دارایی و سرمایه کسب‌وکار در نظر بگیرد و به افزایش بازدهی و تامین رفاه آنان کمک کند. در این راستا قدردانی و پاداش و همچنین فراهم آوردن امکانات رفاهی از جمله تهیه غذای پرسنلی از وظایف منابع انسانی در شرکت‌ها محسوب می‌شود. در این مطلب از کترینگ هفت و نیم در مورد وظایف منابع انسانی به خصوص در بخش رفاهی کارکنان صحبت می‌کنیم. بنابراین اگر کارگر یا کارمند یک سازمان هستید، یا به‌عنوان مدیر واحد منابع انسانی کار می‌کنید و یا به هر دلیل دیگری می‌خواهید بدانید که وظایف کارشناس منابع انسانی در سازمان‌ها چیست، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت و تعریف مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی یکی از بخش‌های کلیدی هر سازمان است که نقش آن فراتر از استخدام و نظارت بر کارکنان است. وظایف منابع انسانی در سازمان شامل مدیریت کارکنان، بهینه‌سازی فرایندهای داخلی، رسیدگی به رفاه نیروی انسانی و تقویت فرهنگ سازمانی می‌شود. وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی در راستای تحقق ماموریت‌های کلان سازمان تعریف شده‌اند و با هدف افزایش بهره‌وری، انگیزش و رضایت شغلی اجرا می‌شوند.

از جمله وظایف و اقدامات مهم در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت منصفانه و به‌موقع حقوق و مزایا
  • اجرای نظام‌های تشویق و پاداش
  • ارائه خدمات رفاهی مناسب
  • تامین وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های سالم برای کارکنان

این اقدامات به بهبود سلامت، انگیزش و عملکرد کارکنان منجر می‌شود و در نهایت موفقیت سازمان را تضمین می‌کند.

وظایف منابع انسانی شامل چه مواردی می‌شود؟

در مورد وظایف منابع انسانی می‌توان به موارد متعددی اشاره کرد که هر یک بخشی از فرایندهای کلیدی سازمان را تشکیل می‌دهند. با این حال، از آن‌جا که هدف اصلی این مطلب، بررسی اهمیت و شرح وظایف منابع انسانی در حوزه‌های مرتبط با حقوق و خدمات رفاهی کارکنان است، تمرکز ما بیشتر بر همین بخش‌ها خواهد بود.

وظایف مدیر منابع انسانی

ارائه خدمات رفاهی و غذای سازمانی

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین وظایف منابع انسانی در سازمان‌ها تامین رفاه کارکنان است. صرف نظر از حقوق، مزایا و پاداش، تامین رفاه می‌تواند موارد متنوعی را شامل شود. از قراردادهای خدمات درمانی گرفته تا باشگاه ورزشی، تفریح و سرگرمی و به خصوص تامین غذای سازمانی را می‌توان در این لیست جای داد. برخی از سازمان‌ها با در نظر گرفتن این نکته که حق غذا در قانون کار بر عهده شرکت نیست، به این مورد توجه نمی‌کنند. البته لازم است به این نکته توجه کنید که مطابق با قانون کار، تهیه غذای پرسنلی برای کارکنان در شرایط خاص و در صورت انجام کارهایی مانند راه‌سازی در مناطق غیرمسکونی بر عهده سازمان است و در شرایط معمول کسب و کارها در این مورد الزامی ندارند؛ ولی سازمان‌های پیشرو و موفق به عنوان مزایا و خدمات رفاهی به این مورد توجه ویژه‌ای می‌کنند.

افزایش تمرکز و بهره‌وری با غذای سالم

سلامت کارکنان نقش مهمی در کیفیت انجام وظایف آن‌ها دارد. از این رو، تامین تغذیه سالم و روزانه برای کارمندان در بلندمدت می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت جسمی آن‌ها داشته باشد. این اقدام نه تنها موجب افزایش تمرکز در انجام وظایف می‌شود، بلکه با کاهش نرخ غیبت ناشی از بیماری، به افزایش بهره‌وری و بازده کاری نیز کمک می‌کند.

از سوی دیگر هرگونه چالش غیرکاری در محیط کار می‌تواند انجام وظایف کارکنان را با اختلال مواجه کند؛ بنابراین زمانی که شما به عنوان مدیران کسب‌و کار چالش روزانه یافتن و سفارش غذای باکیفیت را برای کارکنان‌تان حل کنید، تمرکز و راندمان کاری بهبود پیدا می‌کند.

در این زمینه می‌توانید از کترینگ هفت و نیم کمک بگیرید و از سلامت و کیفیت غذای پرسنل‌تان مطمئن شوید. ما غذاهای سازمانی را در منوی متنوع و با بهترین مواد اولیه تهیه می‌کنیم. همچنین توزیع غذاها مطابق با سلیقه شما با روش‌های متداول انواع سرو غذا در شرکت انجام می‌شود. توجه به جزئیات در تهیه غذای پرسنل تاثیر زیادی در رضایت آنان دارد و از اصلی‌ترین وظایف منابع انسانی محسوب می‌شود.

شرح وظایف منابع انسانی

استخدام نیروی انسانی

یکی دیگر از وظایف منابع انسانی، جذب و استخدام نیروی انسانی توانمند از میان استعدادهای موجود در بازار کار است. در این زمینه، انجام درست و حرفه‌ای وظایف مدیر منابع انسانی نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت سازمان دارد. شرکت‌هایی در جذب بهترین نیروها موفق‌ترند که در میان متقاضیان، از اعتبار، وجهه حرفه‌ای و فرهنگ سازمانی مثبتی برخوردار باشند. از سوی دیگر، فراهم‌کردن خدمات رفاهی مناسب، از جمله تامین غذای سالم و رژیمی برای کارکنان، می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء تصویر برند کارفرما و افزایش جذابیت سازمان برای نیروی کار داشته باشد.

تدوین شرح شغل‌ها

یکی دیگر از وظایف واحد منابع انسانی در مورد تعیین نقش‌ها و مسئولیت‌های هر شغل است. لازم است این موارد به صورت روشن و شفاف مشخص شوند. همچنین لازم است الزامات، شایستگی‌ها و انتظارات از هر شغل هم در این بخش مشخص و اعلام شوند. حتی باید به ویژگی‌های شخصیتی لازم برای هر شغل هم اشاره کنید تا در زمان استخدام در نظر گرفته شود. این مورد هم تاثیر زیادی در جذب استعدادها و مدیریت صحیح آنان در سازمان دارد.

مدیریت حقوق و دستمزد پرسنل

تعیین حقوق و دستمزد توسط واحد منابع انسانی انجام می‌شود و در واقع نظارت کامل بر این فرایند از وظایف مدیر منابع انسانی است. تعیین حقوق دریافتی کارکنان با در نظر گرفتن موقعیت شغلی، تخصص، مهارت و تجربه آنان صورت می‌گیرد و باید به صورت منصفانه و شفاف باشد. همچنین واحد منابع انسانی باید بر پرداخت به‌موقع حقوق، عیدی، سنوات، بیمه و … نظارت کند و در صورت ایجاد سوال برای کارکنان به صورت دقیق جزئیات را توضیح دهد.

وظایف کارشناس منابع انسانی

مدیریت ارزیابی عملکرد

بررسی و ارزیابی عملکرد از وظایف منابع انسانی در قبال کارکنان محسوب می‌شود و نتیجه آن بر سیستم ارائه مزایا و پاداش تاثیر مستقیم دارد. لازم است عملکرد کارکنان به منظور ارائه بازخورد، تشویق و تنبیه، تعیین اهداف بهروز و حل چالش‌های احتمالی مورد ارزیابی قرار گیرد. برای ارزیابی عملکرد از موثرترین و بهروزترین روش‌ها و سیستم‌ها کمک بگیرید تا این فرایند به صورت شفاف برگزار شود.

 تقویت فرهنگ سازمانی

از دیگر وظایف مدیریت منابع انسانی ایجاد و تقویت فرهنگ سازمانی است. یعنی ارزش‌ها، هنجارها و الگوهای رفتاری مشترک میان مدیران و کارکنان باید نظارت شود و به دنبال یکپارچگی آن در جهت مثبت باشیم. فرهنگ سازمانی باید از کارکنان حمایت کند و برای سلامت جسمانی و روان‌شناختی آنان ارزش قائل باشد. تاکید بر احترام با پذیرش چالش‌ها و تفاوت‌ها، اهمیت زیادی دارد. محیط باید به صورتی باشد که افراد به ارتباطات و مشارکت تشویق شوند. در این میان منابع انسانی مهم‌ترین نقش را در تقویت فرهنگ مثبت بر عهده دارد، چون می‌تواند با فرهنگ‌سازی و برنامه‌های پاداش و تقدیر از کارکنان، فرهنگ درست را ترویج دهد.

مدیریت آموزش و توسعه کارکنان

یکی دیگر از وظایف منابع انسانی، فراهم آوردن بستری برای آموزش و یادگیری برای همه‌ی کارکنان است. برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های موثر در توانمندسازی کارکنان می‌تواند نقش زیادی در پیشرفت آنان داشته باشد. این امتیاز هم باید برای کارکنان تازه‌وارد و هم برای پرسنل قبلی فراهم باشد. همچنین برنامه‌های آموزشی باید بر مبنای نیازسنجی‌های فردی و گروهی متناسب با تخصص و وظایف شغلی برنامه‌ریزی شوند. در این صورت پرسنل احساس می‌کنند سازمان برای آن‌ها و پیشرفت‌شان ارزش قائل است و در انجام وظایف از آنان حمایت می‌کند.

وظایف منابع انسانی در شرکتها

قدردانی و پاداش

لازم است در شرح وظایف منابع انسانی و اداری به برنامه‌ریزی و اجرای بسته‌های پاداش و قدردانی بر طبق نتایج ارزیابی عملکرد هم اشاره کنیم. این مورد در افزایش انگیزش شغلی، بهبود نرخ حفظ کارکنان و همچنین تقویت بهره‌روی شغلی تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. می‌توانید برای قدردانی از گزینه‌های معمول و پرطرفدار مانند افزایش حقوق یا پاداش‌های چند ماه یک بار استفاده کنید یا انتخاب آن را بر عهده خود کارمندان بگذارید.

بهبود و اصلاح فرایندها

اصلاح و بهینه‌سازی فرایندهای کاری از وظایف منابع انسانی در سازمان است. منابع انسانی باید مشکلات موجود در روند اجرای وظایف کارکنان را شناسایی و با همکاری واحدهای مرتبط برای رفع آن‌ها اقدام کند. این کار از بروز نارضایتی شغلی و کاهش بهره‌وری جلوگیری می‌کند. در صورت نیاز، منابع انسانی می‌تواند با برگزاری جلسات تخصصی، روندهای ناکارآمد را بازنگری کرده و اصلاحات لازم را با مشارکت واحد مربوطه و تحت نظارت خود اجرا کند.

حل تعارض

هر چقدر هم که فرهنگ سازمانی در یک شرکت یکپارچه و مثبت باشد، ولی همیشه چالش و تعارض ایجاد می‌شود. حضور و فعالیت تعداد زیادی افراد با تحصیلات، فرهنگ، قومیت، ملیت، افکار و عقاید متفاوت موجب تعارض کاری و غیرکاری خواهد شد. در این میان مدیریت و حل این تعارضات از وظایف منابع انسانی است. لازم است با رعایت انصاف و دوری از تعصب و قضاوت شخصی به صحبت‌های طرفین گوش کنید و پس از آن راه‌حل مناسب و عادلانه را با تصمیم‌گیری منطقی اجرا کنید.

وظایف مدیریت منابع انسانی در سازمان

ایجاد روابط موثر با کارکنان

واحد منابع انسانی، به عنوان دپارتمانی که بیشترین تعامل را با کارکنان دارد، باید در ایجاد روابطی موثر، دوسویه و دوستانه با آن‌ها فعالانه عمل کند. همچنین یکی از وظایف مدیر منابع انسانی، نظارت بر کیفیت روابط میان مدیران و کارمندان و نیز روابط میان کارکنان با یکدیگر است. با توجه به این‌که افراد بخش قابل توجهی از زمان روزانه خود را در محیط کار و در کنار همکاران خود می‌گذرانند، ایجاد فضای ارتباطی مثبت و حمایتگر، نقش مهمی در حفظ روحیه، تقویت انگیزه و افزایش بهره‌وری دارد.

جمع‌بندی

وظایف منابع انسانی در سازمان‌ها بسیار گسترده و با اهمیت است و نظارت بر بسیاری از واحدها و همه‌ی کارکنان را شامل می‌شود. در این مطلب ما سعی کردیم بیش از وظایف درون سازمانی و نظارتی این واحد، بر وظایفی تمرکز کنیم که تاثیر مستقیم‌تری بر کارکنان دارند و با رفاه و آسایش آن‌ها مرتبط هستند. یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه تامین غذای پرسنلی است که تاثیر مستقیمی بر رضایت شغلی، بهره‌وری کاری و حل چالش‌های روزانه کارکنان دارد. به علاوه تامین غذای سازمانی می‌تواند در افزایش نرخ مشارکت و بهبود فرهنگ سازمانی هم نقش مثبتی ایفا کند، به‌خصوص زمانی که تامین غذا را به یک کترینگ معتبر و با کیفیت بسپارید. 

نوشته شده توسط ادمین
دوشنبه 15 اردیبهشت 1404
0
39
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز :
ثبت نظر
پربازدید ها
9 مدل بهترین غذا برای جشنواره مدرسه + تزئین غذا

9 مدل بهترین غذا برای جشنواره مدرسه + تزئین غذا هر ساله جشنواره‌های مختل ...

صبحانه برای تقویت حافظه چی بخوریم؟ 15 صبحانه مقوی

صبحانه برای تقویت حافظه چی بخوریم؟ 15 صبحانه مقوی صبحانه برای تقویت حافظه یکی ...

بهترین طرز تهیه آش عدس برای سرماخوردگی و گلودرد

بهترین طرز تهیه آش عدس برای سرماخوردگی و گلودرد آش عدس یکی از غذاهای مقوی و خ ...

کترینگ هفت و نیم

آدرس : تهران ، انتهای اتوبان ستاری شمال، دوربرگردان به سمت ستاری جنوب،خیابان اخلاص پلاک 11

شماره تماس : 02144845300
ایمیل :  support@7onim.ir

ما را دنبال کنید 

   

مجوزها 

کپی رایت © تمام حقوق محفوظ است.