صفحه اصلی
غذاها
لیست قیمت
وبلاگ
رزرو غذا

طرز تهیه آلبالوپلو با مرغ و گوشت غذای مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه آلبالوپلو

با فرا رسیدن فصل تابستان میوه‌های رنگارنگ و جذابی به بازار می‌آیند که می‌توان با آن‌ها انواع لیست غذا برای ناهار و شام، دسر و خوراکی‌های خوش‌طعم و عطر را درست کرد؛ یکی از غذاهای فصلی جذاب و خوش‌رنگ و عطر آلبالوپلو است. بر خلاف چیزی که به نظر می‌رسد، طرز تهیه آلبالوپلو سخت و عجیب نیست و با کمی دقت می‌توانیم انواع طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی، آلبالو پلو با مرغ یا طرز تهیه آلبالو پلو ساده را یاد بگیریم و از میل‌کردن این غذا در جمع دوستان و عزیزان‌مان لذت ببریم.

در این مطلب از کترینگ هفت و نیم به آموزش آلبالو پلو و انواع روش‌های تهیه و پخت آن می‌پردازیم، تا هر شخصی با  توجه به ذائقه و سلیقه خود، این ماجراجویی جذاب ترکیب رنگ و طعم این غذا را تجربه کند. نکته جذاب و جالب در طرز تهیه آلبالوپلو این است که با کمی حوصله به خرج دادن در هنگام آماده‌سازی این غذا می‌توانید آلبالو پلو با مربای آلبالو و شربت آلبالو هم درست کنید و به عبارتی با یک تیر چند نشان بزنید!

مواد لازم برای تهیه آلبالوپلو

مواد مورد نیاز در طرز تهیه آلبالو پلو، مواد غذایی ساده و در دسترس هستند که با توجه به سلیقه شما می‌توانند با تغییراتی نیز همراه باشند، برای مثال شما می‌توانید در طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت، از انواع گوشت قرمز، بوقلمون یا مرغ استفاده کنید. مواد لازم برای طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی عبارت‌اند از:

  • آلبالو 500 گرم
  • پیاز متوسط 1 عدد
  • برنج ایرانی 4 پیمانه
  • گوشت چرخ‌کرده یا مرغ 300 گرم
  • نمک، فلفل‌سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  • زعفران دم‌کرده 1 فنجان
  • کره آب‌شده به میزان لازم

این مواد برای طرز تهیه آلبالوپلو برای 4 الی 5 نفر مناسب و استاندارد است. در صورت دلخواه با نصف کردن این مواد اولیه می‌توانید فرآیند طرز تهیه آلبالو پلو دونفره را با آموزشی که در ادامه خواهیم گفت انجام دهید.

طرز تهیه آلبالو پلو

مرحله اول؛ تهیه آلبالو

اولین مرحله در طرز تهیه آلبالوپلو، تهیه آلبالوهای رسمی تازه، ملس و خوش‌طعم است. توصیه ما این است که ترجیحا برای تهیه این غذا به سراغ آلبالوی پیوندی نروید تا در نهایت غذای خوش‌طعم‌تری داشته باشید. همچنین اگر در خارج از فصل این میوه قصد درست کردن آلبالوپلو را دارید می‌توانید طرز تهیه آلبالو پلو با آلبالوی فریزری را انجام دهید که فقط نیاز است از قبل این میوه را تهیه و فریز کرده باشید و کمی صبر کنید تا آلبالوها به دمای محیط برسند.

مرحله دوم؛ شستن و هسته‌گیری 

بعد از تهیه آلبالو، آن‌ها را به خوبی می‌شوییم و خشک می‌کنیم، بعد از این که کاملا خشک شدند ساقه و برگ‌های آن‌ها را جدا می‌کنیم. (اگر قبل از شست‌وشو ساقه‌ها را بکنیم آب داخل آلبالو نفوذ می‌کند و در طعم آن تاثیر می‌گذارد.) بعد از تمیز کردن آلبالو‌ها در طرز تهیه آلبالوپلو، حالا نوبت هسته‌گیری و درآوردن هسته‌ی آلبالوهاست؛ برای این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند روش سنتی یا همان فشار دادن با دست استفاده کنید، از دستگاه‌های هسته‌گیر موجود در بازار استفاده کنید یا اشیائی مثل لوله خودکار یا سیخ چوبی را به کار بگیرید. اگر آلبالو‌ها شکل خود را حفظ کنند و سالم باقی بمانند و له نشوند، در نهایت آلبالوپلو شکل مجلسی‌تر و زیباتری خواهد داشت.

البالو پلو مجلسی با مرغ

مرحله سوم؛ ترکیب آلبالو با شکر

مرحله سوم از طرز تهیه آلبالوپلو، پخت آلبالوهاست که در واقع همان روش پخت مربای آلبالو است. برای این کار آلبالوهای هسته‌گیری‌شده را با میزان مشخصی از شکر که گفتیم به صورت لایه لایه در ظرفی مناسب می‌ریزیم، به شکلی که یک لایه آلبالو در ظرف می‌ریزیم و در لایه بعدی سطح آلبالوها را با شکر می‌پوشانیم و این کار را تا اتمام مواد انجام می‌دهیم.

مرحله چهارم؛ پختن آلبالو‌ها

در این مرحله از طرز تهیه آلبالو پلو، قابلمه حاوی آلبالو و شکر را بر روی حرارت متوسط می‌گذاریم و 15 دقیقه بعد از به جوش آمدن قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم. (حین پخت آلبالوها، برای خوش‌رنگ‌‌تر شدن آن‌ها و شهد، کف ایجادشده در سطح مواد را برمی‌داریم.) حالا مربای آلبالو و شهد(شربت) آلبالوی شما آماده است؛ در واقع می‌توانید مقداری از آلبالوها را از شهد جدا و از صافی رد کنید و به سراغ تهیه آلبالوپلو با مربای آلبالو بروید و از مابقی مواد به‌عنوان مربا و شربت استفاده کنید. البته برای خوش‌رنگ‌تر شدن آلبالوپلو می‌توانید شربت را هم نگه دارید و داخل پلو بریزید.

طرز تهیه آلبالو پلو دونفره

مرحله پنجم؛ قلقلی کردن گوشت یا ریش ریش کردن مرغ؟

در طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده یا گوشت قلقلی، ابتدا یک پیاز متوسط را رنده و کاملا آب‌‌گیری می‌کنیم و با گوشت‌ چرخ‌کرده و ادویه‌جات به خوبی ترکیب می‌کنیم و ورز می‌دهیم تا به بافتی منسجم برسیم؛ سپس گوشت‌های قلقلی را در ابعاد دلخواه شکل می‌دهیم و آماده سرخ کردن می‌کنیم. (برای حفظ ظاهر قلقلی‌ها بهتر است آن‌ها را یک ساعت داخل یخچال قرار داده و بعد سرخ کنیم.)

برای طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ ریش ریش یا خردشده به صورت مکعبی، مرغ را جایگزین گوشت چرخ‌کرده می‌کنیم. سینه مرغ را به همراه پیاز و ادویه‌جات آب‌پز می‌کنیم و بعد از پخت کامل و خنک شدن به کمک چنگال ریش ریش می‌کنیم یا مرغ را به ابعاد دلخواه خرد و سرخ می‌کنیم. در روش مرغ ریش ریش به دلیل مصرف روغن کمتر و سرخ نکردن مرغ، می‌توان گفت آلبالوپلوی ما یک غذای سالم و رژیمی است؛ اما در صورت علاقه می‌توانید مرغ های ریش‌ریش‌شده را به همراه زعفران و روغن کمی سرخ کنید.

آلبالو پلو با گوشت قلقلی

مرحله ششم؛ آبکش کردن کردن برنج

در این مرحله از طرز تهیه آلبالوپلو، نوبت آبکش کردن برنج ایرانی خوش‌عطر است که طعم مرغوب آن آلبالوپلو را دلچسب‌تر می‌کند. قابلمه‌ای را با ابعاد مناسب انتخاب می‌کنیم و داخل آن را از آب پر می‌کنیم و بر روی حرارت می‌گذاریم تا به جوش بیاید، بعد از به جوش آمدن آب، برنج پاک‌کرده و شسته‌شده را به همراه مقداری نمک به آب اضافه می‌کنیم و بعد از حدود 10 دقیقه که پخت اولیه برنج انجام شد آن را آبکش می‌کنیم تا به سراغ بقیه مراحل طرز تهیه آلبالوپلو برویم.

مرحله هفتم و پایانی؛ ترکیب مواد و دم‌گذاشتن آلبالوپلو

در این مرحله جذاب از طرز تهیه آلبالوپلو، قابلمه نچسب مورد نظر را روی حرارت می‌گذاریم، کمی روغن داخل آن می‌ریزیم و با توجه به سلیقه ته‌دیگ دلخواه (نان، سیب‌زمینی یا کاهو) را کف قابلمه می‌چینیم. حالا مانند تمامی پلوهای مخلوط ایرانی موادی را که آماده کردیم به صورت لایه به لایه داخل قابلمه می‌ریزیم؛ یک لایه برنج، یک لایه آلبالو و گوشت و این کار را تا به پایان رسیدن مواد انجام می‌دهیم.( می‌توانید کمی از آلبالوها و گوشت را برای سرو و تزیین آلبالوپلو نگه دارید.) در پایان کره آب‌شده را به همراه مقداری از شربت آلبالو روی مواد بریزید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید پلو دم بکشد؛ بعد از حدود 40 دقیقه تا 1 ساعت آلبالوپلو مجلسی و جذاب ما آماده سرو کردن است.

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی

در آخر

در این مطلب از کترینگ هفت‌ونیم، بهترین تهیه غذای مراسم در تهران، یکی از غذاهای سنتی و مجلسی ایرانی را آموزش دادیم. همان‌طور که خواندید در طرز تهیه آلبالو پلو می‌توان از روش‌های مختلفی مانند طرز تهیه غذا با گوشت چرخ کرده یا البالو پلو مجلسی با مرغ پیروی کرد یا حتی این غذا را بدون گوشت یا مرغ برای گیاهخواران درست کرد. امیدواریم با معرفی کردن این غذا میل به درست کردن آن را در شما ایجاد کرده باشیم و در این فصل این طعم بی‌نظیر را تجربه کنید.

نوشته شده توسط ادمین
دوشنبه 11 تیر 1403
0
434
دیدگاهتان را بنویسید
ثبت نظر
پربازدید ها
طرز تهیه مربای زردآلو

طرز تهیه مربای زردآلو خانگی به چند روش آسان طرز تهیه مربای زردآلو می‌توا ...

غذا برای جشنواره مدرسه

9 مدل غذا برای جشنواره مدرسه هر ساله جشنواره‌های مختلفی در مدارس برگزار ...

غذا مناسب افطار

غذا مناسب افطار در ماه رمضان تهیه‌ی غذا مناسب افطار از دغدغه‌های هم ...

کترینگ هفت و نیم

آدرس : تهران ، انتهای اتوبان ستاری شمال، دوربرگردان به سمت ستاری جنوب،خیابان اخلاص پلاک 11

شماره تماس : 02144845300
ایمیل :  support@7onim.ir

ما را دنبال کنید 

   

مجوزها 

کپی رایت © تمام حقوق محفوظ است.