صفحه اصلی
غذاها
رزرو غذا
وبلاگ
ورود

بهترین ایده برای پذیرایی مراسم ختم

ایده برای پذیرایی مراسم ختم

صحبت کردن از هر نوع ایده برای پذیرایی مراسم ختم یک تفاوت اصلی با سایر ایده هایی دارد که به خوراکی ها برمی گردد؛ معمولا لحظاتی که انسان مشغول غذا خوردن می شود، لحظات فراغت اوست که با رضایت خاطر، از بابت سیر شدن، و آرامش جسمی و روحی همراه است. زمانی که انسان با دیگری این لحظه ها را سپری می کند، غذای جان بخش با معاشرت و گپ و گفت همراه می شود و شادمانی این زمان برای انسان دوچندان می شود. اما در پذیرایی مراسم ختم، به علت غمی که به خاطر از دست دادن یک عزیز بر فضا حاکم می شود، زمانی که به پذیرایی اختصاص دارد، حال و هوایی کاملا متفاوت خواهد داشت.

در پذیرایی مراسم ختم، مفهوم «غذای کامل و جان بخش» و ارتباط بنیادی انسان با غذا همچنان پابرجاست، اما سوگ و اندوه، سنت ها و رسم ها و ملاحظاتی که درباره ی وضع روحی و جسمی داغ دیدگان وجود دارد، باعث می شود شیوه ی پذیرایی مراسم ختم با مراسم دیگر کاملا متفاوت باشد. در ادامه ی مطلب، نگاهی به شیوه ی مراسم پذیرایی ختم خواهیم داشت؛ از وعده های غذایی تا میان وعده ها و دسرها، تا بهترین پذیرایی برای مراسم ختم به جا آورده شود و بتوانید تهیه غذای مراسم ترحیم در تهران را به نحو احسن پیش ببرید.

ایده پذیرایی مراسم ترحیم

همه چیز درباره پذیرایی مراسم ختم 

برای برگزاری مراسم ترحیم، می توان دو مورد پذیرایی مراسم ختم در خانه و فضاهای دیگر، مثل سالن ها، رستوران ها، باشگاه های سازمانی و... را مدنظر قرار داد. در گذشته، معمولا پذیرایی مراسم ختم در خانه انجام می شد، اما گاهی شمار اعضای خانواده و شرکت کنندگان در مراسم بسیار بالاست و امکان پذیرایی در منزل وجود ندارد، از این رو، امروزه ایده مراسم ختم در مکان های متعددی قابل اجراست. در ایران، در عین حال که فرهنگ های متعدد وجود دارد و شیوه ی برگزاری مراسم مختلف با همدیگر بسیار تفاوت دارد، اشتراکاتی بین تمام فرهنگ ها دیده می شود که در نهایت شیرازه ی تمدن ایرانی را شکل می دهد. در مراسم ترحیم ایرانی نیز خرما، حلوا و گلاب همواره در طول تاریخ حضور داشته اند و چه ضرب المثل ها و داستان هایی از روزگاران قدیم درباره شان وجود دارد.

مراسم ختم در عصر مدرن

در عصر مدرن ــ منظور طی صد سال اخیر و پس از اختراع دوربین عکاسی است ــ عکس متوفی که به روبانی مشکی و مایل در گوشه ی عکس آراسته شده، میانِ شمع های مشکی و در کنار گل های مراسم ختم مثل گلایول یا زنبق قرار می گیرد؛ روی میزی که به محض ورود شرکت کنندگان در مراسم در ابتدای سالن جا دارد.

اما ایده برای پذیرایی مراسم ختم و انتخاب خوراکی های مراسم ختم خود بحث دیگری است که یکی از بخش های مهم و بنیادی مراسم ترحیم را در بر می گیرد. ناراحتی و اندوه عزاداری، بار روحی سنگینی که انسان های حاضر در مراسم حس می کنند، همه و همه توان جسمی شرکت کنندگان در مراسم ترحیم را تحلیل می برند و تجدید قوای آن ها با برنامه ریزی صحیح و استفاده از مناسب ترین خوراکی های مناسب مجلس ختم امری ضروری است.

مراسم پذیرایی ختم

خوراکی های مراسم ختم

به طور کلی، خوراکی های مراسم ختم را می توان در دو گروه «میان وعده های غذایی» و «وعده های غذایی» دسته بندی کرد. اهمیت میان وعده های غذایی در این مراسم بسیار زیاد است و هسته ی اصلی پذیرایی مراسم ختم را تشکیل می دهد، حالا چه پذیرایی مراسم ختم در خانه باشد چه تالار و سالن.

میان وعده های غذایی برای ختم

میان وعده های غذایی، که موادی از قبیل ویتامین ها، قند، مواد و املاح معدنی و دیگر مواد نیروبخش را به بدن برسانند، برای پذیرایی در مراسم ختم ارزشی حیاتی دارند. خوراکی های مقوی برای مراسم ترحیم، بر پایه ی گندم و برنج، که نشاسته ی سرشاری را بدن می رساند، از قدیم الایام در این سرزمین رایج بوده اند.

خرما

به کلاسیک ترین حالت ممکن، خرمایی که در میانش مغز گردو قرار گرفته باشد و پودر نارگیل رویش ریخته باشند، اولین ایده برای پذیرایی مراسم ختم است. به جز مغز گردو، در نقاط مختلف کشور ایران، از مغزهای دیگر، مانند مغز بادام و پسته نیز استفاده می شود. ترکیب خرما با چای دمی ساده و یا چای دارچین نیز ترکیبی سنتی در مراسم پذیرایی ختم است. 

حلوا

بعضی از مواد تشکیل دهنده ی حلوا، مثل آرد، زعفران و گلاب به قدری مغذی اند که حتی یک مقدار اندک از این خوراکی تا چند ساعت هر نوع ضعف جسمی را تا حد بسیاری کاهش می دهد و به علت وجود هِل بر دستگاه گوارش تاثیر بسیار مطلوبی دارد. در نواحی مختلف ایران، انواع حلوا وجود دارد. حلوای زعفرانی همان حلوای رایجی است که در بیشتر شهرها برای پذیرایی مراسم ختم استفاده می شود. به جز آن، می شود موردهای معروف دیگری را نام برد. مثل، حلوا کدو حلوایی، حلوا آرد برنج، حلوا دورنگ، حلوا شکری.

بهترین پذیرایی برای مراسم ختم

شیرینی های مراسم ترحیم

در کنار حلوا، که جزء فرهنگ و رسوم مراسم ترحیم است، می توان به عنوان ایده برای پذیرایی مراسم ختم از شیرینی های دیگری، که ظاهر رسمی تری دارند و از نظر تزئین و رنگ با مراسم ختم همخوانی دارند، استفاده کرد. کیک یزدی، مافین، میکادو، پای سیب، کیک هویج و تعدادی از شیرینی های خشک که با چای و یا قهوه سِرو شوند، میان وعده ی مطلوبی برای مراسم پذیرایی ختم خواهند بود.

میوه های مراسم ترحیم

مهم ترین نکته ای که در هنگام انتخاب میوه برای مراسم ختم باید در نظر گرفت، چیدمان میوه ها و ترکیب ویتامین هایی است که در یک میان وعده قرار است به بدن برسد. موز با داشتن ویتامین سی، ب شش، ویتامین آ، به تولید انرژی در بدن و افزایش پایداری کمک می کند و برای به جا آوردن بهترین پذیرایی برای مراسم ختم موردی ضروری است. پرتقال که منبع بزرگ ویتامین سی است، کلسیم و فیبر و منیزیم خیار، خرمالو که سرشار از ویتامین آ است و به کاهش خستگی کمک موثری می کند؛ همه از گزینه های متعارف در مراسم ختم هستند. البته میوه ای مثل نارنگی پوست کندن و خوردنش راحت تر است که میوه فصلی است. خیار و سیب هم معمولا در پک پذیرایی قرار دارد و هر فصلی به راحتی پیدا می شود.

وعده های غذایی برای ختم

وعده های اصلی غذایی یکی دیگر از ارکان و اصول تشریفات و پذیرایی مراسم ترحیم هستند. پروتئین ، کربوهیدرات، فیبر، امگا سه و انواع ویتامین ها را می شود با تدارک دیدن بهترین غذاها، برای بهترین پذیرایی در مراسم ختم، در قالب یک مجموعه (مثل چلوکباب به اضافه ی سالاد و ماست) و کنار یکدیگر ارائه کرد. 

پذیرایی مراسم ختم در خانه

بهترین ایده ها برای ناهار مراسم ختم

اگر بخواهیم از تمام غذاهایی که می توانند میان «ده ایده برای پذیرایی مراسم ختم» جا بگیرند بنویسیم، بحث مفصلی در پیش خواهیم داشت. بنابراین، در اینجا صرفا به رایج ترین و معروف ترین غذاها برای انتخاب بهترین ایده برای پذیرایی مراسم ختم اکتفا می کنیم و البته با توجه به آشنایی همه با این خوراکی های مراسم ختم، از تشریح دستور پخت این غذاها چشم پوشی می کنیم.

  • جوجه کباب
  • چلوکباب کوبیده
  • زرشک پلو با مرغ
  • چلوکباب برگ
  • چلوخورش قیمه
  • باقالی پلو با مرغ
  • چلوگوشت
  • چلوخورش قورمه سبزی
  • لوبیاپلو
  • عدس پلو با گوشت

ایده مراسم ختم

بهترین ایده ها برای شام مراسم ختم

تنها تفاوتی که هنگام تهیه ی شام برای پذیرایی مراسم ختم در خانه باید در نظر گرفت، حذف غذاهای سنگین از این وعده است؛ طبعا کباب برگ و باقالی پلو با گوشت شاید آن چنان گزینه های مناسبی برای وعده ی شام پذیرایی مراسم ختم نباشند. احتمالا خورش قورمه سبزی و خورش فسنجان نیز برای شام بعضی اشخاص چندان مناسب نباشد. غذاهایی مثل جوجه کباب و زرشک پلو با مرغ یا حتی چلوکباب کوبیده چند ایده پذیرایی مراسم ترحیم برای شام هستند که طرفداران زیادی دارند. حتی برخی از کترینگ ها مثل کترینگ هفت و نیم که بهترین کترینگ غرب تهران است و البته به کل مناطق تهران ارسال غذا دارد، این امکان را فراهم کرده اند که در صورت تمایل غذاها را به صورت نیم پرس سفارش دهید.

در آخر: بهترین ایده برای مراسم ختم: کترینگ ها، مجریان تخصصی مراسم ختم

در مطلبی که پیش تر درباره ی کترینگ منتشر کردیم، ضمن مطالعه ی این که کترینگ غذا چیست، دانستیم کترینگ ها سال هاست که برای برگزاری مراسم پذیرایی ختم برنامه های مشخصی دارند و می توانند به شما کمک کنند تا به بهترین شکل از مهمانان خود پذیرایی کنید. امروز می توانیم با سپردن اصول تشریفات و پذیرایی مراسم ختم به کترینگ ها، ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه مان، از بهترین خدمات و باکیفیت ترین و متنوع ترین غذاها بهره ببریم. برون سپاری تهیه غذای مراسم ترحیم در تهران، در سال های گذشته نیز نشان از آن دارند که کترینگ ها بهترین مجریان هر نوع ایده برای پذیرایی مراسم ختم هستند.

نوشته شده توسط ادمین
چهارشنبه 20 دی 1402
0
1080
دیدگاهتان را بنویسید
ثبت نظر
پربازدید ها
غذای سالم و رژیمی

راهکارهایی برای تهیه غذای سالم و رژیمی مصرف غذای سالم و رژیمی یک انتخاب هوشمن ...

طرز تهیه غذا با گوشت چرخ کرده

لیست طرز تهیه غذا با گوشت چرخ کرده طرز تهیه غذا با گوشت چرخ کرده برای بسیاری ...

خوراکی برای فرار از گرما

برای فرار از گرما چه بخوریم؟  برای فرار از گرما چه بخوریم؟ این روزها که ...

کترینگ هفت و نیم

آدرس : تهران ، انتهای اتوبان ستاری شمال، دوربرگردان به سمت ستاری جنوب،خیابان اخلاص پلاک 11

شماره تماس : 02144845300
ایمیل :  support@7onim.ir

ما را دنبال کنید 

   

مجوزها 

کپی رایت © تمام حقوق محفوظ است.