صفحه اصلی
غذاها
لیست قیمت
وبلاگ
رزرو غذا

طرز تهیه غذا با سیب زمینی برای ناهار و شام

طرز تهیه غذا با سیب زمینی

سیب‌زمینی یکی از پرمصرف‌ترین اقلام مواد غذایی است که اکثر مواقع در همه خانه‌ها وجود دارد و برخی گمان می‌کنند با آن تنها می‌توان غذاهایی مثل کوکو یا الویه درست کرد؛ در صورتی که بسیاری از غذاهای خوشمزه با سیب زمینی درست می‌شود و تنها با چند دستور ساده‌ می‌توانید انواع غذا با سیب زمینی را در پذیرایی‌های خود تدارک ببینید. به همین جهت در این مقاله سعی داریم به آشپزی سیب زمینی پرداخته و طرز تهیه انواع غذا با سیب زمینی را بررسی کنیم. اگر می‌خواهید بهترین طرز تهیه غذا با سیب زمینی و درست کردن غذا با سیب زمینی را یاد بگیرید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع غذا با سیب زمینی

از آن‌جایی که سیب‌زمینی همواره در خانه موجود است و اگر هم در خانه نداشته باشیم تهیه آن نیز بسیار آسان است، می‌توانید با یادگیری انواع دستورهای غذا با سیب زمینی، بهترین غذاها را در کمترین زمان ممکن آماده کنید؛ به همین منظور در این قسمت برخی از پرطرفدارترین طرز تهیه غذا با سیب زمینی را آموزش می‌دهیم و به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم. ‌

سمبوسه سیب زمینی

یکی از ساده‌ترین طرز تهیه غذا با سیب زمینی، سمبوسه است، زیرا تمامی اقلام موردنیاز این غذای ساده و خوشمزه، در دسترس همه بوده و به‌راحتی می‌توان در هر خانه‌ای آن‌ها را پیدا کرد. مواد موردنیاز برای تهیه سمبوسه سیب‌زمینی به شرح زیر هستند:

  • 2 عدد سیب‌زمینی 
  • کمی سبزی تازه و معطر مانند جعفری و تره
  • نمک و فلفل به میزان لازم 
  • 2 عدد نان لواش 

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی

ابتدا باید سیب‌زمینی‌ها را آبپز کنید تا کاملا نرم شوند. در این بازه زمانی می‌توانید سبزی‌ها را شسته و خرد کنید. وقتی سیب‌زمینی‌ها آبپز شد، پوست سیب‌زمینی‌های آبپزشده را جدا کنید و با استفاده از رنده یا گوشت‌کوب برقی آن‌ها را پوره کنید.

در مرحله بعد باید سبزی‌های خردشده و ادویه موردنظر را به پوره سیب‌زمینی اضافه کنید و کاملا با یکدیگر مخلوط کنید؛ سپس متناسب با مقدار ترکیبی که آماده کردید، نان لواش را به‌ صورت مستطیل برش بزنید. پس از آن، به‌اندازه یک مثلث از ابتدای نان، پوره سیب‌زمینی قرار دهید و به همان صورت مثلثی، نان را بپیچید؛ سپس سمبوسه‌ها را در روغن داغ سرخ کنید. حال غذای لذیذ شما آماده است و می‌توانید برای پذیرایی در مهمانی‌های کوچک نیز از این سمبوسه‌ها استفاده کنید.

    غذا با سیب زمینی آب پز

مافین سیب زمینی

مافین سیب‌زمینی یکی دیگر از ساده‌ترین موارد طرز تهیه غذا با سیب زمینی است که بر خلاف فرایند آسانی که دارد، در نهایت می‌توانید از آن به‌عنوان یک غذای شیک و مجلسی در پذیرایی‌های خود استفاده کنید. برای درست کردن این غذا به تعداد 12 عدد، کافیست اقلام زیر را تهیه کنید:

  • 170 گرم سیب‌زمینی نگینی
  • 70 گرم آرد ذرت
  • یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای 
  • 120 گرم خمیر مایه
  • یک قاشق چایخوری بیکینگ‌پودر 
  • 4 عدد تخم‌مرغ

طرز تهیه مافین سیب زمینی

در اولین مرحله این طرز تهیه غذا با سیب زمینی ساده، باید قالب مافین خود را با کمی روغن چرب کنید و سطح آن را با مقدار کمی از آرد ذرت پوشش دهید تا پس از پخت، غذا به آسانی از قالب خارج شود. سیب‌زمینی نگینی خردشده را به مدت 10 دقیقه در آب جوش قرار دهید تا بافت نرمی پیدا کند؛ سپس سیب‌زمینی‌ها را آبکش کرده و به پوره تبدیل کنید.

برای این که مافین سیب‌زمینی بافت منسجم و تا حدی اسفنجی‌ داشته باشد، باید سفیده تخم‌مرغ را از زرده جدا کرده و آن‌قدر هم بزنید تا کاملاً پف کند. در گام بعدی باید پوره سیب‌زمینی را با آرد ذرت، بیکینگ پودر، زرده تخم‌مرغ، شکر و خمیرمایه ترکیب کنید و سپس سفیده تخم‌مرغ را با یک قاشق فلزی به این مواد اضافه کنید و به‌آرامی در یک‌جهت هم بزنید. توجه داشته باشید در این مرحله هم زدن مواد نباید طولانی شود؛ در غیر این صورت مافین پف نمی‌کند.

در گام بعدی فر را روشن کرده و روی دمای 200 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا کاملا گرم شود؛ سپس در هر قالب مافین کمی از این ترکیب آماده‌شده را بریزید. در این مرحله از طرز تهیه مافین سیب زمینی باید دقت کنید مقدار مناسبی از ترکیب را در هر قالب بریزید؛ چرا که پس از پخت، مواد پف کرده و بالا می‌آید. به‌طور کلی اگر تمامی مراحل دستور پخت را رعایت کرده باشید، مافین شما پف خوبی خواهد داشت. در ضمن پیشنهاد می‌شود حدود دو سوم قالب را پر کنید تا پس از پخت، مواد از آن بیرون نزند.

در مرحله نهایی باید قالب‌ها را درون فر گرم‌شده قرار دهید و اجازه دهید با همان دمای 200 درجه سانتی‌گراد به‌مدت 10دقیقه در فر بماند؛ سپس دمای فر را تا 170 درجه سانتی‌گراد پایین آورده و به‌مدت 10 دقیقه صبر کنید. البته هر زمان که دیدید سطح مافین‌ها طلایی شده است باید قالب را از فر خارج کنید. حال می‌توانید با انواع سبزیجات و گوجه گیلاسی مافین‌ها را تزئین کرده و در ظرف‌های پذیرایی بچینید.

غذای ساده و سریع با سیب زمینی

سیب زمینی شکم پر

یکی از انواع طرز تهیه غذا با گوشت چرخ کرده و سیب‌زمینی آب‌پز شده، سیب‌زمینی شکم پر است که موردعلاقه افراد در سنین مختلف است. برای پخت این غذای پرطرف‎دار کافی است اقلام زیر را تهیه کنید:

  • 4 عدد سیب‌زمینی متوسط
  • 100 گرم گوشت چرخ‌کرده
  • یک پیاز متوسط
  • دو حبه سیر
  • یک دسته جعفری تازه
  • پنیر پیتزا و پارمزان به میزان دلخواه
  • نمک، زردچوبه و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه سیب زمینی شکم پر

در اولین گام این طرز تهیه غذا با سیب زمینی ساده باید سیب‌زمینی‌ها را آبپز کنید، البته کاملا له نشوند و وا نروند. در این بازه زمانی می‌‏توانید مواد لایه درونی را آماده کنید. به این منظور ابتدا پیاز را نگینی خردکرده و کمی سرخ کنید؛ سپس گوشت چرخ‌کرده را به همراه سیر خردشده به پیاز درون تابه اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم تفت داده شود. کمی بعد ادویه و جعفری خردشده را نیز به این ترکیب اضافه کنید. پس از حدود 5 الی 7 دقیقه، مواد را از روی شعله بردارید تا طعم و بوی سبزی در اثر حرارت از بین نرود.

در گام بعد باید سیب‌زمینی‌های آبپزشده را از وسط نصف کنید و با یک قاشق کوچک داخل آن‌ها را کمی خالی کنید. این قسمت کاملا بر اساس علایق شماست؛ به گونه‌ای که اگر ضخامت سیب‌زمینی را کم کنید، غذا طعم‌دارتر خواهد بود؛ اما اگر دوست دارید طعم سیب‌زمینی غالب باشد، باید مقدار کمی از سیب‌زمینی را تخلیه کنید.

در این مرحله از درست کردن سیب‌زمینی شکم‌پر باید درون سیب‌زمینی را با پنیر پیتزا پر کنید و یک لایه از ترکیب گوشتی را روی آن قرار دهید، سپس کمی پنیر پارمزان را روی این مواد بریزید. حال سطح قالب فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و سیب‌زمینی‌های شکم‌پر را با فاصله از یکدیگر درون قالب قرار دهید تا حرارت به همه جای آن‌ها برسد، سپس قالب را درون فر از قبل گرم‌شده قرار دهید و تا 10 دقیقه صبر کنید تا در دمای 180 درجه سانتی‌گراد، تمام بخش‌های سیب‌زمینی طلایی‌رنگ شود.

غذاهای خوشمزه با سیب زمینی

سالاد سیب‌زمینی

یکی از پرطرفدارترین طرز تهیه غذای رژیمی، سالاد سیب‌زمینی است که با مواد اولیه سالم و کم‌کالری درست می‌شود؛ به همین سبب برای ورزشکاران و افرادی که رژیم غذایی دارند بسیار توصیه می‌شود. حتی این سالاد را می‌توانید به‌عنوان غذای خوشمزه مناسب سرماخوردگی هم نوش جان کنید. جهت تهیه این غذا برای یک نفر به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

  • 1 عدد سیب‌زمینی متوسط
  • 2 عدد هویج کوچک
  • سبزی معطر خردشده به میزان دلخواه
  • 1 عدد لیموی تازه 
  • خیارشور خردشده دو الی سه قاشق غذاخوری
  • روغن‌ زیتون یک یا دو قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به میزان لازم

برای درست کردن سس ماست رژیمی این غذای ساده و سریع با سیب زمینی، باید اقلام زیر را تهیه کنید:

  • 3 قاشق غذاخوری ماست هم‌زده
  • یک حبه سیر رنده‌شده
  • یک قاشق غذاخوری سس مایونز
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه سالاد سیب زمینی، غذا با سیب زمینی و خیارشور

در ابتدا باید سیب‌زمینی‌ها را آبپز کرده و خرد کنید؛ سپس هویج‌ها را رنده کرده و به همراه سبزی و خیارشور خردشده در یک ظرف بریزید. در گام بعد، سیب‌زمینی، ادویه، آب‌لیمو و روغن زیتون را به این ترکیب اضافه کنید و کاملاً با یکدیگر مخلوط کنید. حال کف یک قالب کیک کوچک را با کیسه فریزر بپوشانید و روی آن را با مقدار بسیار کمی روغن چرب کنید؛ سپس مواد سالاد را درون قالب ریخته و بافت آن را با یک قاشق، متراکم و فشرده کنید.

در مرحله بعد این طرز تهیه غذا با سیب زمینی، باید قالب را حدود یک ساعت درون یخچال قرار دهید و سپس در ظرف دیگری برگردانید. حال باید تمامی مواد سس ماست را با یکدیگر مخلوط کرده و سطح سالاد را با آن بپوشانید. در آخر می‌توانید با سبزی خردشده و کمی خیارشور، سالاد رژیمی خود را تزیین کنید.

درست کردن غذا با سیب زمینی

پنکیک سیب زمینی

یکی از لذیذترین انواع غذا با سیب زمینی ساده، پنکیک سیب‌زمینی است که می‌توانید هنگامی که محدودیت زمان دارید، با کمترین مواد غذایی آن را درست کنید. پس اگر به دنبال غذای ساده با کمترین مواد با سیب زمینی هستید، حتما سراغ پنکیک سیب زمینی بروید. برای تهیه این غذا کافیست مواد اولیه زیر را داشته باشید:

  • 3 عدد سیب‌زمینی بزرگ
  • 2 قاشق غداخوری پنیر موزارلا رنده‌شده
  • 3 قاشق غذاخوری آرد ذرت
  • روغن به میزان لازم (جهت سرخ کردن پنکیک)
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم 

طرز تهیه پنکیک سیب زمینی

در ابتدای این طرز تهیه غذا با سیب زمینی، باید پوست سیب‌زمینی‌ها را جدا کنید و در آبجوش بریزید تا آبپز شوند، سپس آن‌ها را پوره کنید و کاملا با آرد و ادویه مذکور ورز دهید. به‌اندازه یک توپ کوچک از این ترکیب بردارید و در وسط آن مقداری پنیر قرار دهید و دوباره به شکل توپک آن را ببندید؛ پس از آن، توپک‌های سیب‌زمینی را کف دست خود فشار دهید تا پهن شوند.

در گام بعدی مقداری روغن را درون تابه بریزید و اجازه دهید کاملا داغ شود؛ سپس پنکیک‌ها را تک‌به‌تک درون تابه قرار دهید و هر دو طرفشان را سرخ کنید. برای گرفتن روغن اضافی پنکیک‌ها می‌توانید یک دستمال درون ظرف بگذارید و ابتدا، پنکیک‌ها را روی آن قرار دهید و پس از مدتی در ظرف مناسب سرو کنید.

لازم به ذکر است شما می‌‏توانید توپک سیب‌زمینی پنیری را نیز با همین دستورالعمل درست کنید؛ منتها دیگر نیازی به پهن کردن خمیر ترکیبات نیست. البته باید توجه کنید برای این‌گونه درست کردن غذا با سیب زمینی، به میزان بیشتری از روغن نیاز است تا تمامی جهات توپک‌ها در روغن شناور، سرخ شوند.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات تغذیه در بارداری را می‌دانید؟ اطلاع دارید که چه غذاهایی باید بخورید و چه خوراکی‌هایی برایتان ممنوع است؟

آشپزی سیب زمینی

کیک سیب زمینی

ممکن است با مطالعه این طرز تهیه غذا با سیب زمینی گمان کنید خروجی همان پنکیک سیب‌زمینی است، اما در ادامه متوجه خواهید شد یک تفاوت اساسی میان این غذا با پنکیک وجود دارد. برای درست کردن این غذای ساده و سریع با سیب زمینی به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

  • 2 عدد سیب‌زمینی متوسط
  • نصف لیوان دلستر (طعم دلخواه)
  • آرد ذرت 2 قاشق غذاخوری
  • یک‌دوم قاشق چای‌خوری بکینگ پودر
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • یک قاشق غذاخوری کره

طرز تهیه کیک سیب زمینی

همان‌طور که از مواد اولیه این غذا پیداست، با یکی از ساده‌ترین انواع طرز تهیه غذا با سیب زمینی مواجه هستید که می‌توانید در ایام مختلف آن را درست کنید. برای تهیه این غذای خوشمزه که غذای ساده با کمترین مواد با سیب زمینی است در ابتدا باید سیب‌زمینی‌ها را آب‎پز و پوره کنید؛ سپس کره ذوب‌شده را به همراه ادویه به پوره اضافه کنید و به خوبی ورز دهید تا به بافتی منسجم برسد.

در مرحله بعد، سینی فر را با مقدار کمی روغن چرب و آردپاشی کنید؛ سپس ترکیبی که آماده کردید را به تعدادی توپک‌ سیب‌زمینی تبدیل کنید و کف دست با ضخامت مناسبی، پهن کنید. در این مرحله باید این خمیرها را در سینی قرار دهید و روی آن را سلفون بکشید و اجازه دهید به مدت یک شب درون فریزر منجمد شوند. در این طرز تهیه غذا با سیب زمینی دو خمیر وجود دارد که در ادامه دستور آن را نیز آورده‌ایم. 

جهت تهیه خمیر دوم کیک سیب‌زمینی، باید مخلوط آرد و بیکینگ‌پودر را الک کنید و با دلستر، یک‌دوم قاشق چای‌خوری نمک و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری فلفل ترکیب کنید. توجه کنید غلظت ترکیب نهایی باید به‌گونه‌ای باشد که نه خیلی رقیق و نه خیلی غلیظ باشد. حال در ابتدا باید خمیرهای سیب‌زمینی را در آرد الک‌شده و سپس در ترکیبی که آماده کردید، بغلتانید.

در گام نهایی باید خمیرهای کیک سیب‌زمینی را در روغن داغ سرخ و در ظرف مناسب سرو کنید. این غذای ساده و سریع با سیب زمینی را می‌توانید با سس مایونز یا ترشی نیز میل کنید.

طرز تهیه انواع غذا با سیب زمینی

جمع‌بندی

از آن‌جایی که سیب‌زمینی یکی از پرمصرف‌ترین مواد اولیه در غذاهای مختلف است، امروزه با انواعی از طرز تهیه غذا با سیب زمینی مواجه هستیم که هر کدام طعم منحصربه‌فردی دارند؛ به همین جهت ما در این مقاله از کترینگ هفت و نیم سعی کردیم به آموزش غذا با سیب زمینی بپردازیم تا بتوانید با کمک این دستورالعمل‌ها، درست کردن غذا با سیب زمینی را یاد بگیرید و غذاهایی ساده و خوشمزه درست کنید.

به‌طور کلی این نمونه غذاها به سبب زمان کمی که صرف درست کردن آن‌ها می‌شود، برای تغذیه کنکوری ها نیز بسیار مناسب هستند و می‌توانید با استفاده از دستورالعمل‌های آمده در مطلب طرز تهیه غذا با سیب زمینی، این غذاهای خوشمزه را به‌عنوان یک میان‌وعده لذیذ یا حتی یک وعده غذایی کامل جهت تامین انرژی موردنیاز فرزند کنکوری خود یا سایر اعضای خانواده درست کنید.

نوشته شده توسط ادمین
دوشنبه 2 مهر 1403
1
3349
دیدگاهتان را بنویسید
ثبت نظر
  • روشنا کریمی
    21 مهر 1403
    عالی بود
پربازدید ها
تغذیه مناسب کنکوری ها

تغذیه مناسب کنکوری ها چیست؟ بررسی اهمیت تغذیه در کنکور تغذیه مناسب کنکوری ها ...

کترینگ جاده مخصوص

بهترین کترینگ جاده مخصوص و نزدیک کرج کجاست؟ یکی از دغدغه‌های مدیران و مس ...

غذای سالم برای ناهار مدرسه

غذای سالم برای ناهار مدرسه چی درست کنیم؟ فراهم کردن ناهار سالم و خوشمزه برای ...

کترینگ هفت و نیم

آدرس : تهران ، انتهای اتوبان ستاری شمال، دوربرگردان به سمت ستاری جنوب،خیابان اخلاص پلاک 11

شماره تماس : 02144845300
ایمیل :  support@7onim.ir

ما را دنبال کنید 

   

مجوزها 

کپی رایت © تمام حقوق محفوظ است.